Wat geeft karnemelk zijn apartesmaak?

Niet echt iets wat ik graag drink... Just asking it.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat voor jou een aparte smaak is, kan voor een ander een heel normale smaak zijn...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gut, hadden we een hittegolf deze zomer? ;)

Antwoorden (2)

De melkzuurbacterien die melksuikers omzetten in melkzuur.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Karnemelk
11 jaar geleden
Zowel stoffen die erin zitten, als stoffen die niet erin zitten, als je karnemelk vergelijkt met gewone melk.

Karnemelk ontstond als restproduct na de productie van boter: de melk werd eerst licht aangezuurd door de aanwezigheid van natuurlijk aanwezige melkzuurbacteriën, daarna geklopt, en toen kreeg je boter en de karnemelk)
Karnemelk is daarom zuur (vanwege de ontstane melkzuur), een beetje ziltig (al het zout blijf achter in het waterige gedeelte), en is niet romig en zacht op je tong omdat de eiwitten samenklonteren vanwege de zuurte.
De uitgesproken smaken worden tevens niet afgevlakt door de aanwezigheid van vet, zoals in de melk (immers, het vet verdwijnt in de boter), dus kan je dat nog meer proeven.

Tegenwoordig wordt karnemelk grootschalig gemaakt op basis van magere melk waaraan melkzuurbacteriën, suiker en andere stoffen worden toegevoegd.
Het prinicpe blijft gelijk, maar het product is iets minder "vriendelijk" van smaak.

Zelf vind ik karnemelk trouwens ook niet lekker, maar vanuit een technologisch oogpunt is een buitengewoon interessant product!