Soms als je een frisdrankfles open maakt, komt er een soort rook uit. Waardoor word dit veroorzaakt?

En welke stof is dat precies, is het de verdamping van koolzuurgas ofzo?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
4.5K

Het beste antwoord

Op het moment dat je de fles opent, valt in één keer de koolzuurdruk weg. Dit fenomeen heet adiabatische expansie. Het uitzetten van het uitdijende gas kost energie die aan het gas wordt onttrokken. Het gas koelt daardoor af, waardoor de waterdamp die in het gas aanwezig is, condenseert. Dat is de mist die je ziet. In een vliegtuigcabine waar de druk plotseling wegvalt, gebeurt hetzelfde. In de cabine hangt dan in één keer een dikke mist.

Wat je ziet is dus water, en geen koolzuur.

Bron: Nationale Wetenschapsquiz 1998
bamibal
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een ophoping van koolzuur geeft een dampje.

Je kan het zelf nadoen met je mond. Lippen goed op elkaar, een beetje uitademen door je mond, zodat je mond bol komt te staan. Dan je wangspieren spannen en een minuutje je mond samenknijpen. Als je dan je mond vorzichtig opent, dan zie je een soortgelijk walmpje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het werkt niet,
Ja, dat is het koolzuurgas dat ontsnapt.
Koolzuurdamp...als je vloeibaar koolzuur onder druk laat ontsnappen, vormt het grofweg voor de helft koolzuurgas en voor de andere helft koolzuursneeuw. Zou je dat opvangen en in een kistje doen krijg je een blok zuiver witte sneeuw. Dit wordt in de praktijk op soortgelijke wijze gedaan om te zien of er geen verontreinigingen in het koolzuur zitten. Het gas zelf is nl. kleurloos.
Op deze manier kan je ook rook maken. Die kunstrookmachine bij een show bijv. is in feite ook menging van warm water en koolzuursneeuw is dat in de vorm van een nevel van waterdruppeltjes als rook zichtbaar is.
Waterdamp is ook alleen zichtbaar doordat er in de pluim zichtbare waterdruppeltjes zitten/ gevormd worden.
amc