Welke emulgator of bindmiddel gebruiken in roomlikeur?

Zelf gemaakte roomlikeur is erg lekker en eenvoudig te maken. Je mengt wat melk, alcohol en smaakpoeders. Maar na verloop van tijd merk je dat er klontjes ontstaan, doordat de smaakpoeders gaan zakken.
Wat kan ik gebruiken om dit te voorkomen? Is er een huishoudmiddel beschikbaar? Ik heb gelezen dat eigeel als emulgator kan dienen, maar daar wordt de likeur misschien bederfelijker van.
Alle adviezen en tips zijn welkom!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
3.3K

Het beste antwoord

Rauwe eidooier zou ik inderdaad niet doen ; nog even los van het feit dat het erg bederflijk is. De wrkzame stof echter (lecithine) kun je wel los kopen, al is het niet in elke supermarkt. Informeer bij een goede drogist of apotheek, en soms natuurvoedingswinkels.

Je kunt ook gewoon een allesbinder proberen, maar daar wordt de likeur wel wat dik van (consistentie advocaat).

Maar eerlijk gezegd zou ik gewoon niet te grote hoeveelheden tegelijk maken, juist omdat vers zelfgemaakt nu eenmaal klontert omdat er niet allemaal (vaak ook checmische) toevoegingen in zitten - en de vraag is of je dat moet willen. Goe schudden of even met de staafmixer erdoor als het heel snel al klontert, werkt trouwens vaak ook effectief genoeg.

Oh, en als je een emulgator van de drogist wilt betrekken, zeg er dan wel bij dat het voor voeding is, want ze hebben ze ook voor in zelfgemaakte cremes en zalfjes, en ik durf niet zonder voorkennis te beweren of die ook per definitie eetbaar zijn.

In de link een lijstje met emulgatoren die specifiek gebruikt worden als antiklontermiddel ; met dat lijstje de boer op moet je zeker het een bruikbaar middel opleveren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je tips! Dat lijstje was ik ook al tegengekomen.
Ook kleinere hoeveelheden aanmaken hadden we al geprobeerd, maar het is dan een stuk moeilijker om de juiste hoeveelheden te mengen.
Waar ik naar op zoek was was een antiklontermiddel, binder of emulgator waardoor de eventueel gebruikte poeders niet meer uitzakken. Bedankt voor de lecithine tip.

Andere antwoorden (1)

Je hebt er helemaal geen poeders voor nodig, dus krijgt ook geen klontjes als je gewoon;

300 ml. gecondenseerde melk (zit in blikjes en is meestal van Friesche vlag), 310 ml. whisky (mag ook andere likeur zijn) 250 ml. slagroom , 15 ml. chocoladesiroop (die saus uit een flesje van 'Tova' kan ook) in de blender doen en mixen. Zo heb je een likeur die veel lijkt op de Baileys.
Je kunt ook hiervoor 140 ml. vieux, 200 ml. slagroom, 100 gr. poedersuiker en 2 el. nescafé oploskoffie door elkaar mixen.

Ook lekker;
4 eetl. Nutella, 2 bekers slagroom en 200 ml. brandewijn of Vieux mixen, koel bewaren.

Je hoeft dus geen eieren toe te voegen, die zitten er vaak ook niet in.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je recepten! Deze benaderen wel heel erg onze "eigen" recepten, ik wilde alleen niet teveel prijsgeven ;-)
Wij gebruiken smaakpoeders (Nesquik aardbei, banaan, vanille) of drinkflesjes met een smaakje. Niet alle smaken zijn in flesjes te verkrijgen dus gebruiken we soms een poeder. Helaas zakt dat wel uit na een dag. Vandaar mijn vraag.