Hoe kan het dat mijn fles sambuca is bevroren (gekristalliseerd)?

Ik heb altijd een fles sambuca (42% alcohol) in de vriezer liggen. Vanmorgen (na de nacht gewerkt te hebben) wilde ik een glaasje nemen en kom tot de ontdekking dat de hele fles bevroren is. Ik doe dit nu al jaren en heb dit nog nooit eerder meegemaakt. Heb vervolgens de fles 5 minuten uit de vriezer gehaald en kon vervolgens mijn glaasje vol schenken. Toen ik aan het eind van de middag weer eens naar die fles ging kijken (heb hem niet meer terug gezet in de vriezer), was hij natuurlijk wel ontdooid, maar de onderste 5 cm van de fles (inhoud) was helemaal gekristalliseerd en dat komt dus nooit meer goed.
Kan iemand mij vertellen waarom die alcohol bevroren is en vervolgens gekristalliseerd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
18.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is er misschien een beetje water bij gekomen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fles was gewoon hermetisch gesloten...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zal de suiker zijn geweest dat gekristalliseerd is mischien hoog suikergehalte ??

Het beste antwoord

Zoals je ongetwijfeld weet, alcohol (ethanol) heeft een erg laag vriespunt, zo'n -115°C, en naarmate je meer water ermee mengt, gaat de vriespunt omhoog.

Via de link kan je zien hoe dit proces ongeveer gaat.

De meeste sterke dranken hebben een sterkte van rond de 40% alcohol (waarom dit zo is, en wie dat bepaalt heeft is een ander verhaal, erg leuk om te weten, maar dan een andere keer)
Met een alcohol percentage van 40% is de vriespunt -23°C, en dat is net iets kouder dan een normale vriezer voor thuis, die rond de -18 of -20°C zit. Dat betekent dat als het alcohol% iets lager wordt, en de temperatuur van je vriezer net wat lager wordt, dan kan je kristallisatie krijgen, niet van de alcohol, maar van het water. In feite, het gedeelte van je drank dat nog niet bevroren is, bestaat uit geconcentreerde ethanol.

Hoe kan dat nou?
Als de fles niet goed dicht was (b.v. liggend in je vriezer) is het onvermijdelijk dat een deel van de ethanol verdampt. Dat krijg je sowieso elke keer dat je de fles opent, dus je lekkere sambuca wordt steeds minder sterk.
Op een gegeven komt het zo ver dat als je vriezer een lage temperatuur piek heeft, en de alcohol% gezakt is tot rond 35% (dat kan je bijna niet proeven, zeker als je de sambuca heel koud drinkt) krijg je dan ijsvorming.
Als je dat water helemaal laat smelten en de fles een beetje draait, komt het weer goed, maar je zal steeds meer alcohol verliezen, en dus steeds bevriezing krijgen. Het duurt uiteraard erg lang totdat de bevroren bodem helemaal ontdooit, immers, is het grotendeels water en die ontdooit pas bij 0°C.

Dit alles heeft overigens weinig invloed op de smaak, en het product blijft hartstikke veilig, dus kan je gerust drinken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Waarschijnlijk heeft de dop niet goed op de fles gezeten. Dit heb ik een keer met Ouzo gehad. Vol verbazing ontdekte ik dat de kurk niet goed in de (nieuwe) fles sloot. De inhoud was dus ook bevroren.