Bij het bokbier krijgen gebrande zoete aroma's de bovenhand. De smaak is moutig tot zoet.

Oud bruin is zelfs een gezoet donker bier.

Witbier of tarwebier wordt gebrouwen op basis van 30-50% tarwe, gemengd met gerstemout. het zijn lichte, neutrale witgele bieren, meestal iets troebel en hebben een soms fruitig, kruidig, zoetig en/of zurig karakter.
Heel bekend is de 'Berliner Weisse' die in Duitsland veel verkrijgbaar is en vooral door vrouwen besteld wordt.
Dit is een glas witbier waar een scheut frambozen- limonadesiroop in geschonken wordt. Dit doen ze omdat tarwebier in Noord Duitsland navergist wordt met melkzuurbacterieën en hierdoor zurig smaakt. Een berliner Weisse wordt dus door de frambozen (of soms ander zoetmiddel) weer zoet van smaak.
Echter niet alle witbiersoorten zijn zoet van smaak.

Stout (bitter) bier is meestal een donker zoetbitter bier van Ierse oorsprong, met een gebrand of geroosterd aroma. De Engelse versie is de 'sweet stout' en dit is een
sterk met suiker gezoete stout en heeft geen bittere , geroosterde of gebrande smaakcomponenten.
De smaak van stout is over het algemeen zeer moutig, vol en bitterzoet.

In België zijn er de fruitbieren ontstaan door de veranderde smaak in het algemeen. Het traditionele fruitbier zoals kriek en framboos is ontstaan door rijping en vergisting van de vruchten op het oorspronkelijke bier.
Tegenwoordig wordt sap, coulis of extract van vruchten toegevoegd. Geuze is een mengeling van bier van lage of hoge gisting met traditionele Lambik. In tegenstelling tot
de traditionele zuur-bitterige Zuidwest- Brabantse Belgische tarwebieren is de Geuze ook zoetig tot zoet.
Niet alle fruitbieren zijn dus per definitie zoet. Traditioneel werd echt fruit toegevoegd en de suikers werden volledig vergist. De vruchten leverden eerder een subtiel fruitige smaak die niet zoet bijdraagt.

De nieuwere commerciële fruitbieren ontlenen hun naam aan de vruchten, die aan het oorspronkelijke bier van lage, hoge of spontane gisting, in de vorm van vruchtensap, vruchtencoulis of vruchtenextract wordt toegevoegd zonder dat een nieuwe gisting tot stand wordt gebracht. Ze zijn er nu in allerlei vruchtenbieren aardbei, ananas,peer,banaan, appel,sleedoorn, pruim en nog veel meer smaken.
Zij smaken zoet tot zeer zoet, soms siroperig en zelfs snoepgoed achtig.

Toegevoegd na 2 minuten:
Deze laatste soorten van fruitbier zijn wel de zoetste bieren.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De zgh. Fruitbieren (waaronder de krieksoorten)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het donkere bier uit ierland, onder de naam 'Sweet Swamp'
is mogelijk het zoetste bier, met ook relatief weinig alcohol in het ( 2.2 % ).
Het is in ons land niet verkrijgbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Liefmans Fruitesse is in veel Nederlandse supermarkten te krijgen. Is een zoet fruit bier, ik vind er niet veel aan maar mijn vriendin juist wel.