Is sterke drank puur drinken mogelijk gevaarlijk?

Gaat om bacardi van 75%. Hoorde mogelijk schadelijk voor de slokdarm?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
4.1K

Antwoorden (2)

Uw drankjes komen via de mond in de slokdarm terecht. Als dat slijmvlies wat ontstoken raakt voelt u een brandende pijn midden op de borst. Het verwarrende is dat deze pijn overgaat als u alcohol neemt. Zo lijkt alcohol het geneesmiddel, terwijl het juist de veroorzaker is van de pijn. Als gevolg van het vele drinken kunnen in de slokdarm spataderen ontstaan. Als deze spataderen knappen, ontstaat een levensbedreigende toestand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het is zéér schadelijk! Nog veel schadelijker dan sterke drank al is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cassie, hoe hoger de percentage hoe slechter het is.
De stof alcohol is sowieso een giftige stof voor het lichaam als je het inneemt. Dat staat buiten kijf en dat weet je zelf ook wel. Het risico bij een drank met zo'n hoog percentage alcohol is dat het heel snel wordt opgenomen
via je slokdarm in je maag waar het zich vermengt met vocht, maagzuur en voedsel. Een deel (20%) van de alcohol wordt direct via de maag in het bloed opgenomen.
Hoe sterker de drank, des te sneller wordt het opgenomen

Het bloedalcoholpromillage is dus bij één slokje al direct veel hoger dan bij meerdere glazen zwak alcoholische drank. 75% wil dus wél zeggen dat je jezelf met 3/4 pure alcohol aan het vergiftigen bent! Eén slokje staat dan gelijk aan een groot glas qua inname met het brandeffect op de organen dat daarbij hoort.
Hierdoor raakt vooral het slijmvlies aangetast en niet alleen je slokdarm maar ook je maagwand wordt dermate aangetast dat deze poreus kunnen worden. Poreus betekent dat het gaat lekken, doordat het dunner wordt en er gaatjes in vallen, zo moet je dat zien. Lekkend slijmvliesvocht veroorzaakt nare ontstekingen aan andere organen met heel nare gevolgen en is niet alleen pijnlijk
maar kan levensgevaarlijk zijn. Ook je bloed wordt sneller gevuld met alcohol en dat gaat weer naar je hersenen...
Een alcoholvergiftiging ligt ook eerder op de loer.
Dit geldt natuurlijk niet allemaal bij een slokje of klein glaasje, maar je zit al eerder op de grens indien je dagelijks en stelselmatig deze hoogprocentige drank zou drinken.
amc