Wat gebeurt er chemisch als je water aan whisky toevoegt?

Een vriend die bij mij whisky dronk beweert dat er water bij moet of ijs om de smaak los te laten komen. Als dat zo is, waarom doet de fabrikant dat dan niet? En mijn echte vraag is: als dat waar is, wat gebeurt er dan op chemisch niveau? Want zo'n bewering moet toch wetenschappelijk uit te leggen zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
4.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan komt er een chemisch proces opgang in mijn hoofd dat zegt: Zonde!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
volgens mij heb je dan alleen verdunde whiskey
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ik lees is dat het om een scheutje gaat. Dan verdun je nauwelijks en het zou de smaak vrij maken. Maar waarom, dat is de vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@beerenburger: ha ha, grappig.

Het beste antwoord

Hier spelen meerdere facetten een rol.
Allereerst lossen veel smaakstoffen in Whiskey (etherische olien en ethers) veel beter op in alcohol dan in water.
Om dus een hoge concentratie aan smaakstoffen in de drank te laten oplossen is een hoog alcoholpercentage dus belangrijk.

Veel sterke dranken worden dan ook troebel als je ze te sterk verdunt met water.

Bij whiskey en andere dranken die in houten vaten " op smaak" gebracht worden, extraheert de alcohol stoffen als houtteer uit het hout waarin de drank moet rijpen.

Naast alcohol en bovengenoemde stoffen kunnen er ook geringe hoeveelheiden aceton (boomalcohol genoemd) en andere alcoholen in de drank voor komen , waarvan propanol en isopropanol de bekendsten zijn.

De suikers en de gisten zijn daarom van belang, drank waar veel aldehyden en andere soorten alcohol dan ethanol in zitten, veroorzaken sneller een kater dan drank waarin naast water en smaakstoffen alleen zuivere ethanol zit.

Om de smaak van drank anders te proeven, is extra water nodig die de in alcohol oplosbare stoffen doet vrijkomen, de emulsie van water met etherische olien etc.
hebben een goed contact met de smaakpapillen en verdampen in de warme mondholte beter zodat de geur sterker naar boven komt en daardoor een andere smaaksensatie geeft dan onverdunde drank.

Vooral dranken die door verdunning een van 7 afwijkende pH hebben smaken "on the rocks'(op ijsblokjes) beter, de dissociatiegraad van zwakke zuren en basen zijn erg temperatuurgevoelig.

Met name de bittere smaaksensatie wordt vaak door basische stoffen veroorzaakt, aldehyden zijn vaak basisch.

Dus chemisch gezien gebeurt er niet zoveel als je whiskey verdunt met water, het vormen van emulsies van smaak-en geurstoffen die veel beter oplossen in water dan in alcohol is een natuurkundig aspect, proeven op zich is wel een chemisch proces, de aanwezigheid van extra water en de temperatuur geven een andere evenwicht-instelling tussen de vele smaak- en geurstoffen die whiskey rijk is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Jij hebt gelijk ;)

De echte pure volle smaak ervaar je wanneer je er geen water aan toevoegt. Water bij de whisky is om de sterkte van het alcohol percentage minder sterk te maken, zodat je het makkelijker op kunt drinken.

Op chemisch gebied, gebeurt er dus niets. Het water mengt zich met de whisky, het alcohol percentage zakt per glas en je kunt het dan beter drinken. (dan is het niet zo sterk)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij gewone whisky hoef je ZEKER geen water te doen ('t mag wel..... maar 't is zonde)!
Een lekkere malt is lekker zoals 'ie in de fles zit. Daar heeft de fabrikant ook wel water bij gedaan. Het is anders bij een cask strength whisky, van bijvoorbeeld 53% alcohol. Als je daar een drupje water bij doet, ga je 'm wel beter proeven. Van zichzelf is een cask strength zo sterk, dat je het niet echt goed proeft.

Toegevoegd na 51 seconden:
excuus: 63 %

Toegevoegd na 3 minuten:
Zie bij de link de mening hierover van whiskykenners en l-liefhebbers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat je dit doet bij een cask strength lees ik ook, maar wat is dan het chemische proces waardoor de smaak vrij komt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vraag me af of er behalve verdunnen waardoor de smaak minder sterk wordt wel een chemisch proces is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat is geen chemisch proces, maar een natuurlijk proces ;) Als je vriend tegen een "whisky maker" zegt wat hij tegen jou heeft gezegt, moet hij dekking zoeken denk ik :p
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze doen er zelf toch ook water bij? Dat zeggen ze zelf ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, om te verdunnen. Maar niet om een chemisch proces op te wekken.
Veel kenners adviseren om bij complexe whisky's wat water toe te voegen. Dan komen de geur en alle facetten van de smaak beter vrij. Dat geldt vooral voor whisky's met een hoog alcoholpercentage.
"The sample is always diluted, or cut, with water; this releases the esters and aldehydes and thus makes the aroma more pronounced." (zie bron)

Een goede whisky hoort eigenlijk niet gedronken te worden met ijs. IJs vermindert de smaaksensatie sterk.

Maar altijd geldt het motto: Drink de whisky zoals jij hem lekker vindt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oeps, ik zie dat ik dezelfde bron geef als mijn voorganger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank! Maar hoe herken ik een complexe whisky? Aan de prijs? Maar in dat forum staat toch een stuk chemische verklaring? Esthers en Aldehydes zijn wat mij betreft vrij chemisch. Daar zou ik wel wat meer over willen weten. Zit daar de snaak in? En lossen die beter op in water dan in alcohol? Gaan ze een verbinding aan met water? Want dit is denk ik wel veel meer de richting van het antwoord dat ik zoek. Dat zou ook verklaren waarom ijs niet werkt, want dan komt het water pas vrij als het smelt. Dan kan je er net zo goed gesmolten water bij doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De prijs heeft er wel mee te maken. Hoe ouder (en hoe duurder) een whisky, des te complexer de smaak. Gaat het hier niet eerder om een natuurkundig dan om een chemisch proces? Esthers en aldehyden hechten zich aan watermoleculen zodat de neus ze beter kan detecteren. Zoiets denk ik. Iets wat vochtig is ruik je beter dan iets wat droog is. IJs is niet goed in whisky omdat het de whisky koud maakt. Iets wat koud is ruik en proef je minder goed dan iets wat warm - of in ieder geval op kamertemperatuur - is.