Hoeveel (standaardglazen) alcohol drinkt de gemiddelde man/jongen van 20 jaar per week?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
1.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat versta jij onder gemiddelde man/jongen? Ik vrees dat, hoe graag we dat ook allemaal willen zijn, gemiddelde mensen niet bestaan...vaak vind je de personen waar jij mee omdat gemiddeld, omdat die bij jou leefwereld passen en de zelfde leefstijl hebben als jij, maar daar kan een ander heel anders over denken...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik doelde met het gemiddelde eigenlijk op het totale aantal geconsumeerde standaardglazen door twintigjarige jongens / totale aantal jongens van 20 jaar.

Het beste antwoord

Tussen de 16 en 17 jaar was de wekelijkse consumptie iets meer dat 10 glazen per week bij de jongeren die daadwerkelijk drinken (gegevens van 2007, ik heb niets gevonden wat recenter is)

Ik heb geen exacte cijfers kunnen vinden van gemiddelde consumptie voor de leeftijdsgroep die je noemt, maar als je kijkt naar de trends met betrekking tot leeftijd (hoe ouder, hoe meer wordt gedronken) en naar de trend m.b.t. evolutie in de tijd (een lichte daling sinds eind jaren 90), dan denk ik dat de consumptie voor de leeftijdsgroep rond de 20 iets hoger zal zijn dan de bovenste cijfers, dus ergens tussen de 10 en 12 glazen per week.
Dat geldt uiteraard voor de jongeren die drinken, die sowieso een hogere percentage is dan in jongere leeftijdsgroepen.

De cijfers die je vindt gaan over % jongeren die drinken, of % die te veel drinkt, maar zelden over gemiddelde consumptie. De reden is dat zo'n gemiddelde heel weinig waarde heeft voor epidemiologen om conclusies te kunnen trekken en aan preventie te kunnen werken. Zo'n gemiddelde berekenen terwijl je weet dat er een hele groep is die helemaal niets drinkt, en een andere groep is die elk weekend zich klem zuipt (binge drinken) heeft geen waarde, vandaar dat deze cijfers niet gepubliceerd worden. Die zijn er wel, en zou je zelf kunnen berekenen a.d.h.v. de tabellen, maar nogmaals: geen toegevoegde waarde.

Ik heb een link geplaatst naar het meest compleet rapport over alcohol gebruik (en andere drugs) in Nederland, van het Trimbos Instituut. Cijfers over alcohol vind je vanaf bladzijde 186.

Toegevoegd na 1 minuut:
O, ik zie nu dat je vroeg naar man/jonge!
De consumptie van mannen t.o.v. van vrouwen ligt in vrijwel alle leeftijdscategoriën gemiddeld 50% hoger.
Voor mannen is dus 15 glazen, en voor vrouwen rond de 5-6.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou raak ik in de war met je aanvulling: dat is toch bijna 300% hoger? Dus mannen zouden bijna 300% meer drinken dan vrouwen met jouw getallen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat krijg je met percentages, ja. Wat ik bedoel is dat mannen drinken 50% boven het gemiddelde, en vrouwen 50% onder het gemiddelde. Dus mannen drinken (gemiddeld genomen) inderdaad 3× zo veel, oftewel 200% meer dan vrouwen.
Je kan ook zeggen dat vrouwen 33% drinken van wat mannen drinken, en dat klinkt minder dramatisch.
En toch blijft iedereen even veel drinken...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook de manier van schrijven heeft invloed op het percentage:
"Mannen drinken 200% meer dan vrouwen" is hetzelfde als "Mannen drinken 300% dan wat vrouwen drinken". Dus in die zin was je reactie niet helemaal juist, je had moeten schrijven: "Dus mannen zouden bijna 300% meer drinken dan vrouwen"
... en verder zijn niet 'mijn getallen' maar van het CBS, en het Trimbos Instituut. Don't shoot the messenger!! (°_^)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zit er nog steeds mee en zo slaap ik er niet van ;) Als de consumptie van mannen 50% hoger zou liggen dan vrouwen zou ik een getal bij vrouwen verwachten van bijv 8 per week en bij mannen 12 per week want dan zitten de mannen 50% hoger toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha!
Het 50% hoger is ten opzichte van het gemiddelde voor ALLE jongeren in die leeftijd. Dus vrouwen 50% onder het gemiddelde, en mannen 50% boven het gemiddelde.
Vandaar. Als je niet kan slapen, neem anders een bovengemiddelde dosis en zul je als een roos slapen... oké, en de volgende dag als een bloemkool wakker worden, maar je hebt tenminste geslapen!
;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh ok, dat stond niet in je toevoeging vandaar ;) Welterusten!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helder! Bedankt.