Hoe wordt cafeïne uit koffie gehaald zodat je cafeïne-vrije koffie krijgt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
1.2K

Het beste antwoord

Dit zegt wiki erover:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Cafe%C3%AFne-extractie

Toegevoegd na 4 minuten:
5 verschillen de manieren van cafeine extractie worden uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ha, die Jitske;

Vrij lang verhaal, zie linkje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn verschillende methoden die bijna allemaal worden uitgevoerd vóór het roosteren van de bonen. Wat vaak gebeurt, is dat de koffiebonen in water met koolzuur worden geweekt. De koolzuurbubbels absorberen de cafeïne, maar helaas ook smaakelementen, Het water wordt daarom door een koolstoffilter gehaald. Dat haalt de cafeïne eruit, terwijl de smaakelementen bewaard blijven. Daarna wordt het water verdampt en gaan de smaakelelmenten weer naar de gedroogde bonen. Er is echter een minder omslachtige methode in opkomst. Hierbij wordt de koffieboon geweekt in een mengsel van water en ethylacetaat, een stof die wordt gewonnen uit fruit. Het acetaat neemt cafeïne op, maar niet de smaakelementen. Door verhitting verdampt het acetaat met de cafeïne.
Bronnen: