Wat gedaan met (een fles) wijn die niet ad fundum drinkt binnen de week?

Die wijn wordt slecht na 1 week!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
1.1K

Het beste antwoord

Maak er een lekkere wijnsaus van zie recept hieronder:

Rode en witte wijn-saus.
Ingrediënten
Rode wijsaus:2sjalotten1el boter400ml volle rode wijn1/2 pot vleesfond1t knoflook,gepeld2t tijm1laurierblad100g ijskoude boter.Witte wijnsaus:250ml slagroom250ml droge witte wijn50g ijskoude roomboterwitte peper.

Bereidingswijze
Rode wijnsaus:Sjalotten pellen en heel fijn snipperen.In wijde (saus)pan sjalot 5min.in 1el boter fruiten.Knoflook,tijm en laurier door sjalot scheppen.Fond en wijn in pan schenken en aan de kook brengen.Saus op matig vuur in 15-20min. tot helft laten inkoken.Ingekookte saus boven andere pan door fijne puntzeef schenken.Saus opnieuw verhitten tot kookpunt en op smaak brengen met zout en peper.Ijskoude boter in klontjes snijden.Pan van vuur nemen.Boterklontjes in gedeeltes met garde snel door saus kloppen,zodat saus licht bindt.Saus op vlamverdeler of au bain marie warmhouden,maar niet meer koken.Serveren met gebakken biefstuk en aardappelpuree.Wittewijnsaus:Slagroom op kamertemperatuur laten komen.In sauspan wijn aan de kook brengen en op matig vuur in 10-15min. tot helft laten inkoken.Slagroom door wijn roeren en geheel opnieuw 10min.laten inkoken tot licht gebonden,gladde saus ontstaat.Op smaak brengen met zout en versgemalen witte peper.Ijskoude boter in klontjes snijden.Pan van vuur nemen.Alle boterklontjes tegelijk in pan doen en met garde snel door saus kloppen,zodat saus licht bindt.Saus op vlamverdeler of au bain marie warm houden,maar niet meer laten koken.Serveren bij gepocheerde witte vis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ging feitelijk om het 'opsparen' van de wijn onder vorm van sausjes, ijsblokjes,marineren enz...
Van die saus hebben we duidelijk saus gekregen...

Andere antwoorden (7)

In een kook recept nog te gebruiken.!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hè bah, nee! Als de wijn niet lekker is om te drinken, is hij ook niet lekker in het eten. Het is waar dat je niet alle complexe smaken van een heel goede wijn overhoudt in het eten, maar dat wil niet zeggen dat het niet uitmaakt wat je erin smijt. De vuige smaak van oxidatie blijft altijd hangen.
Ha, die Pingpongchinees;

Vloeken in de kerk van de wijnkenners; vac-u-vin!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste jonge wijnen kunnen er inderdaad niet tegen als er zuurstof bij komt. Dus als de fles open is moet hij vlug genoeg gedronken worden. Als je wijn in een doos hebt, in een kunststof zak, die blijft langer goed, omdat de zak vacuum zuigt als er uit getapt wordt en er dus geen zuurstof bij kan komen. Maar bij een fles kan je de houdbaarheid rekken door een kunststof stop te gebruiken die "vacuum"kunt pompen.
14 jaar geleden
Gebruik hem in de saus van rode bessen of krieken -dessertjes, of in de vleessaus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gootsteen of toilet.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is slechts één echte tip die voor 100% zeker helpt:
Niet drinken.!
dus..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor een vleesgerecht als draadjesvlees is die wijn nog een uitstekende grondstof. Of wild.