Is het alcohol percentage in het bloed voor iedereen gelijk?

Ik las in de krant dat iemand wert gepakt met 2 blikjes
bavaria bier op en veroordeeld met een zeer zware straf.
Nu vraag ik mij af of de mate van drank voor iedereen gelijk
is . Als ik bijvoorbeeld 2 blikjes bier drink voel ik bijna niets,
als mijn vrouw 2 blikjes drinkt is zij helemaal de weg kwijt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
1.3K

Het beste antwoord

Stel: een man en een vrouw gaan samen stappen. De vrouw drinkt 4 (standaard) glazen wijn, de man 4 (standaard) glazen bier: hebben ze evenveel alcoholpromillage in hun bloed?

Het antwoord is neen.

De stelregel dat 2 (standaard) glazen 0,5 promillage geven is dus onjuist! Niet iedereen krijgt hetzelfde promillage bij dezelfde hoeveelheid standaard glazen. Er is verschil tussen mannen en vrouwen; dit heeft o.a. te maken met de hoeveelheid lichaamsvet. Bij kleine vrouwen bijvoorbeeld met meer vetweefsel kunnen 2 glazen een promillage opleveren van0,7

Factoren die van belang zijn bij de opbouw van een promillage zijn:
Leeftijd: een jongere persoon heeft sneller een hoger promillage
Geslacht: mannen hebben meer spierweefsel, vrouwen meer vetweefsel
Lichaamsgewicht: groot, klein, dik, dun
Gezondheid: diabetici hebben sneller een hoger promillage
Leverafwijkingen
Medicatie

Hoe verloopt de opname en de afbraak van alcohol?
Via de mond komt de alcohol in de slokdarm en vervolgens in de maag. In de maag wordt ongeveer 1/5 deel opgenomen. Snelheid is afhankelijk van de vulling van de maag. Een volle maag betekent dat de alcohol langzamer wordt opgenomen, waardoor de promillage top ook later plaatsvindt. Daar volgt automatisch uit dat de afbraak ook laterplaatsvindt. Opname van de rest van de alcohol vindt plaats in de darmen door afgifte aan het bloed, waarin het onder anderen naar je hersenen vervoerd wordt. Afbraak van alcohol vindt plaats in de lever die zich rechts onder je ribbenboog bevindt.

Stel: je weet van jezelf dat je een regelmatige drinker bent.Wanneer je op de bovenbeschreven plek druk uitoefent en pijn ervaart is het verstandig het drinken een tijd te staken of naar een huisarts te gaan.

De eerste taak van de lever is ontgiften, anders zou je heel snel sterven. Opname van vitaminen vindt in de lever plaats, (vitamine B6!) De lever ziet alcohol als gif. Afbraak krijgt de hoogste prioriteit. Andere stoffen (waaronder voedingsstoffen) worden tijdelijk in de lever opgeslagen in de vorm van vetweefsel.

Verder in de reacties
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe verloopt de afbraak van alcohol?
De afbraak van een standaard glas alcohol bedraagt: 1½ uur. Stel, je drinkt tussen 22.00 uur en 24.00 uur 10 alcoholische drankjes , ben je dan de volgende dag om 8.00 uur weer nuchter? Neen!Er is sprake van een ochtendpromillage! Je voelt het niet maar je hebt nog een restpromillage in het bloed! Een eenvoudig rekensommetje leert dat de lever bij 10 drankjes 15 uur nodig heeft om de alcohol in zijn geheel af te breken.Dat betekent dat je pas om 13.00 uur de volgende dag geen promillage meer in het bloed hebt. Je gaat rekenen vanaf 22.00 uur, het tijdstip dat je de eerste concumptie nuttigde. Na ongeveer 5 glazen neemt de afbraaksnelheid even af. De lever is dan verzadigd, de enzymen voor afbraak zijn opgebruikt. De lever moet dan nieuwe afbraakstoffen aanmaken. Hierdoor wordt de afbraaksnelheid vertraagd! (Bij vrouwen speelt dit eerder) Wat kan je doen om afbraak te versnellen?
Kort en goed: niets.