Wat is een eenvoudige manier om zelf likeur te maken vanuit water en gist?

Dus niet makem op basis van bijvoorbeeld wodka of jenever, ik wil echt water gebruiken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
1.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
volgens mij is het zelf distileren van alcohol in NL verboden Bronnen:
- Nederlands wetboek, moet elke burger van op de hoogte zijn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet dat destileren illegaal is, dat is ook niet wat ik wil. Ik wil een likeur maken met een laag alcohol percentage. Wat legaal is. Er zijn tientallen winkels voor de benodigdheden zoals de brouwmarkt in almere en ook tientallen kookboeken voor, maar ik heb moeite met het begrijpen, daarom heb ik de vraag gesteld. Ik wil een likeur maken tot een bepaald alcohol percentage voor eigen gebruik, dit zonder enige intentie voor doorverkoop. Als dit niet mogelijk is met water en gist alleen, in zo'n speciale emmer, is dat ook een antwoord op mijn vraag. Ik wil het gewoon graag weten.

Het beste antwoord

Een likeur is een drank op basis van noten/fruit/zuivel etc waaraan alcohol is toegevoegd. Hiervoor zijn recepten te vinden op internet.
De alcohol kan je maken door een gist te voeden met suiker. Het is belangrijk dat de gist geen zuurstof kan gebruiken omdat er dan geen alcohol geproduceerd wordt. De CO2 die de gist uitstoot moet uit het vat kunnen ontsnappen, bijvoorbeeld mbv een waterslot.
Een gist zal zichzelf gaan vergiftigen met de alcohol die het zelf maakt. Daarom moet de gist alcoholtolerant zijn. Broodgist is hiervoor zeer geschikt.
De gist heeft naast suiker ook voedingsstoffen nodig. Zoek op internet naar producten die vergistbaar zijn en meer voedingstoffen bevatten dan suiker. Ik weet dat er zelf brood en aardappelen worden gebruikt om wodka te maken.
Als de gist niet meer verder kan door het hoge alcoholgehalte kan je de vloeistof destilleren. Apparatuur is op internet te koop, maar met wat creativiteit kan dit ook zelf gemaakt worden.
Let op dat de eerste alcohol uit de destillatiekolom methanol kan bevatten. Gebruik dit niet en meng altijd je totale opbrengst voordat je het verwerkt. Hiermee voorkom je dat de eerste fles meer methanol bevat dan de anderen.

Er is veel op internet te vinden. Je zal merken dat enige verdieping noodzakelijk is.