Kreeg een aardewerken pot cadeau, en wou rumtopf maken, kan dit in de aardewerken pot? zie uitleg

De pot heeft wel een deksel maar sluit niet luchtdicht áf, en nu zie ik ineens dat ik het fruit eigenlijk zou moeten wecken, en dan moet ik weckflessen zelfs helemaal steriel maken, ik ben nu bang om het fruit in de aardewerken pot te bewaren, want zo'n rumtopf kost me (incl. bruine rum, suiker en fruit) toch gauw 60 euro, wie weet hoe het moet, en moet ik het steriel doen? of kan ik de pot gebruiken, zonder dat het luchtdicht afgesloten kan worden, met dus alleen de deksel??

11 jaar geleden
in: Dranken
9.7K

Antwoorden (3)

Steriel zal het nooit, maar dan ook nooit zijn, dus maak het je niet zo druk hierover.

Wat je moet doen is sowieso de pot heel minutieus schoonmaken, en ook het fruit dat je gaat gebruiken zorgvuldig wassen voordat het in de pot gaat.

Als je het goed doet, de reden waarom het fruit niet bederft is niet omdat de boel steriel is, maar omdat de gecombineerde actie van alcohol en de suiker een antibacteriële effect hebben. Het belangrijkste is dus dat je zorgt dat het fruit ten allen tijde helemaal onder het vloeistof blijft.

Goed afgesloten houden (maar niet 100%, anders kan het gaan gisten) is belangrijk zodat het vloeistof niet verdampt. Je kan ook een zwaar bord gebruiken om het fruit goed ondergedompeld te houden.

Er is altijd een kans dat een bedorven plekje in het fruit aan je aandacht ontsnapt, en de boel verpest, maar als je het fruit voorzichtig selecteert en schoonmaakt, moet het bijna "vanzelf" lukken.

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Goed antwoord. Het bord is zelfs overbodig. Tenminste in mijn ervaring.
Gebruik goed fruit, seizoensfruit, lekker rijp fruit, niet overrijp en zeker geen rotte plekken. Liever geen spul dat uit elkaar valt (bramen).
Fruit in de pot, rum erbij, suiker erbij en regelmatig roeren. Rond de kerst is het smullen :)
Rumpot (rumtopf).

Ingrediënten:

Verse vruchten zoals aardbeien, abrikozen, ananas, bessen, bramen, citrusvruchten, druiven, frambozen, kersen, kruisbessen, meloen, nectarines, peren, perziken, pruimen, etc.

bruine of witte kandij.

1 a 1,5 liter bruine rum (54%)

Hulpmiddelen

Geglazuurde stenen of glazen pot met deksel van 3 a 5 liter.

Voorbereiding:

Fruit zonodig wassen, af laten druipen, pitten en/of schil verwijderen

Bereidingswijze:

Voor suiker wordt bij voorkeur kandijsuiker gebruikt, maar kristalsuiker of basterdsuiker kan ook.
Belangrijk is, dat de eerste keer evenveel fruit als suiker wordt toegevoegd, daarna steeds per 100 gr vruchten 50 gr suiker toevoegen. De vruchten moeten steeds onder de rum staan (eventueel een bordje erop leggen).

De eerste vruchten van het seizoen zijn aardbeien, dus daarmee kun je beginnen.
500 gr aardbeien afspoelen en laten uitlekken. De aardbeien met 500 gr suiker in de rumpot leggen. Zoveel rum opschenken dat de vruchten onderstaan. Al naar gelang het seizoen fruit toevoegen. Iedere keer per 100 gr vruchten 50 gr suiker toevoegen en zoveel rum bijschenken dat de vruchten weer onderstaan. Fruit schillen, ontpitten en in eventueel in partjes of stukjes snijden . Is de pot vol, dan voorzichtig goed doorroeren. De afgesloten pot ongeveer tenminste 4 maanden op een koele plaats laten staan.

Serveertips:

Lekker bij ijs, met slagroom, op cake, op een taartbodem. Maar zo puur ook erg lekker.

Succes!!

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.smulweb.nl/recepten/1379080/Rumpot-rumtopf
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hmm, Rumtopf! Ik maak hem bijna elk jaar en heb er ook een zg. 'Keulse pot' voor. Dit is een aardewerken pot die ze in Duitsland ook meestal gebruiken.
Ik heb langere tijd in Köln gewoond en dan moet je hem wel maken hè.
Steriliseren hoeft echt niet want de alcohol en suiker conserveren de vruchten.
Je moet wél zorgen dat het fruit rijp en onbeschadigd is en de pot goed schoongemaakt!
Ook van belang is dat de rum die je gebruikt hoogprocentig is, ik nam altijd de rum van Pott 54. De rum moet minstens 54 % alcohol bevatten!

Je begint meestal met de aardbeien. Voorzichtig wassen en het beste niet onder de stromende kraan maar rustig in een bak water laten glijden. Ze zijn nl. zeer kwetsbaar en kneuzen snel. Snel weer uit het water in een vergiet leggen. Terwijl je dat stuk voor stuk doet heb je goed de gelegenheid om ze te controleren op kneusplekjes of beschadigingen. Haal er ook de kroontjes af. De niet gave vruchten moeten er dus niet in. Zorg dat de vruchten zo droog mogelijk worden, dus even deppen met keukenpapier. Doe ze in een kom en bij 500 gr. aardbeien doe je dezelfde hoeveelheid suiker. laat ze zo 1 uur rusten en intrekken en vul ze dan in de pot.
Giet er dan zo'n 0,7 l. rum over, de vruchten moeten ca. 3 cm. onder staan. Als de opening van de pot groot genoeg is, kan je er het best een schoteltje opleggen dat de vruchten niet naar de oppervlakte laat drijven.
Zorg in elk geval dat je de pot op een koele plaats wegzet
( niet in de koelkast) en sluit hem desnoods af met een stuk huishoudfolie voor je er de deksel opzet. Voor elke vruchtensoort die je er daarna bij doet, doe je er 250 gr. suiker bij per pond vruchten en steeds zoveel rum dat je de 2-3 cm. boven het fruit blijft houden.
Elke 10 dagen een keer omroeren, evtl. wat rum erbij doen en controleren of er belletjes ontstaan. Dat betekent dat hij gaat gisten en dan kan je er het best 100 gr. zuivere alcohol bij gieten per 3 l. rum in de pot.
Mocht het gebeuren dat er schuim bovenop drijft dan is hij helaas bedorven.
Is mij nog nooit gebeurd maar mijn buurvrouw wel ooit. Die had hem ook te warm bewaard.

Nadat je de laatste vruchten erin hebt gedaan moet hij zo'n 4 weken rusten en dan wordt er nog ¼ l. rum bij gegoten en omgeroerd.
Traditioneel wordt hij in Duitsland altijd op 1e advent geopend om te gebruiken.
Ik gebruikte de vruchten altijd bij een ijs-dessert, vruchtensalade, pudding, als likeurtje, en met sekt overgoten bij iets feestelijks.
amc
11 jaar geleden
amc
11 jaar geleden
Wist je dat je er ook een lekkere jam mee kunt maken, door gelatine op te lossen (in water weken, uitknijpen en in wat warm citroensap oplossen) dit door wat rumtopf roeren en 's nacht in de koelkast laten opstijven.
amc
11 jaar geleden
Je maakt natuurlijk niet jam van de hele pot ingemaakte vruchten. Je wilt ook niet steeds hetzelfde ermee doen.
Ik heb er wel eens jam van gemaakt toen ik net nog wat overhield en weer eens iets anders wilde maken ervan. Was net genoeg voor een klein potje jam en ik kan je zeggen dat het een heel lekker apart smakende confiture bleek te zijn geworden.