Kun je van een sterke drank (brandewijn rum of zo)en een goede vruchtensiroop samen een lekkere likeurachtige drank maken?

11 jaar geleden
in: Dranken
3.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het nooit geprobeerd, maar je brengt me wel op een idee!
Experimenteren zou ik zeggen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In theorie zou dat mogelijk moeten zijn,maar er is in theorie meer mogelijk dan in de praktijk.
Ik zou zeggen probeer het eens met niet al te duur spul.

Het beste antwoord

Zeker weten!
Sterker nog, het is een betere manier om een likeur te maken dan de industriële bereiding, die begint met een sterke drank, en dan worden er suiker en aroma's hieraan toegevoegd.

Een likeur is in principe een alcoholische drank die meer dan 15% alcohol bevat en minimaal 100 g suiker per liter. Dat is een zogenaamd beschermde aanduiding en is bij wet geregeld, maar als je het voor jezelf maakt, heb je geen beperkingen, dus kan je zo veel variëren als je wil!

Om de alcohol gehalte "op peil" te houden, reken dat je niet meer dan 50/50 moet mengen. De meeste sterke dranken hebben tussen 30 en 40% alcohol. Als je te veel vruchtensiroop gebruikt, dan wordt het te slap.
De hoeveelheid suiker in siroop kan enorm variëren tussen soorten fruit en merken. Vuistregel is dat je hele zoete siroop (b.v. cassis) het beste combineert met hele sterke, droge drank (cognac, whisky, enz die rond de 40% zitten) De wat minder zoete siropen gaan beter met de van nature minder droge drank (zoals b.v. rum, tequila...)

Je kan (een deel van) vruchtensiroop ook vervangen door honing, dat is het geval bij heel wat commerciële likeuren, zoals bv drambuie.

Kijk de link op de Wiki voor een aantal voorbeelden van klassieke likeurs die goed combineren, dat kan je gebruiken als basis voor nieuwe combinaties.

En je kan ook je eigen siroop maken door fruit in te koken, dan is het helemaal self-made!
Je kan b.v. sinaasappelschillen in laten koken in een pan met bruine suiker, sinaasappelsap, een stokje kaneel en een kruidnagel tot een stroperige massa. Dit moet je dan zeven (het liefst terwijl het nog warm is), en aan cognac toevoegen, en dan heb je een soort Cointreau-achtige likeur.

Veel plezier!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
flyingcrow
11 jaar geleden
bedankt Gabi 71,hier kan ik veel mee!

Andere antwoorden (1)

Jazeker! Zo maak je de lekkerste cocktails.

Probeer maar eens;
1/3 cointreau,
1/3 gin,
1/6 citroensap
een scheut rode vruchtensiroop.

Meng alles met ijsblokjes en schenk het in een feestelijk glas zoals een champagneflûte of-coupe.

Ook longdrinks gaan prima;
Ijsschaafsel/blokjes in een longdrinkglas,
een scheut sinaasappelsiroop,
opvullen met rum en optioneel een frisdrank of spa rood.

Als punch;
60 ml. amberkleurige rum,
scheutje grenadinesiroop,
jus d'orange,
ananassap,
7 up.

Vul een hoog glas met ijsblokjes, giet de rum over het ijs,
daarna gelijke delen jus d'orange en ananassap, een scheut 7 up en een beetje grenadine. Het beste schud je dit dan in een shaker.
amc