Is het waar dat pet-flessen de giftige stof 'antimody' lekken?

Hoe langer de drank staat opgeslagen, hoe meer gif er in de drank lekt.

Toegevoegd na 31 minuten:
sorry ik bedoelde antimony=antimoon

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
1.5K

Antwoorden (2)

Je bedoelt antimoon , en dat wordt gebruikt bij het maken van PET flessen.

Inderdaad hebben onderzoeken vastgesteld dat er meer antimoon in sommige dranken zit dan in drinkwater is toegestaan.
11 jaar geleden
Inderdaad: "antimoon", of "antimonium" is zeer giftig, maar het valt reuze mee hoor!

Ze hadden net zo goed kunnen roepen dat er een levensgevaarlijke stof is gevonden in worst, dat in grote hoeveelheden dodelijk is, en dan bedoelen ze keukenzout. Van 50 gram keukenzout in één keer ga je ook hartstikke dood, namelijk.
Het is een kwestie van dosering, want alles is giftig als je te veel van binnenkrijgt, zelfs water. Ze schrijven het zelf in het artikel: "Researchers have found high levels of antimony - which can be lethal in large doses - in many popular brands." Er was geen sprake van 'large doses'.

Tijdens de productie van PET-flessen wordt, inderdaad, antimonium in zeer kleine hoeveelheden gebruikt, en dat kan onbedoeld in het product terechtkomen. Er vindt namelijk een uitwisseling van stoffen tussen de inhoud van de PET-fles en het materiaal van de fles (vandaar ook dat ze ziet dat lege flessen een kleurtje hebben, trouwens) "Lekken" is een te groot woord hiervoor, en het wekt een verkeerde indruk, alsof enorme hoeveelheden antimoon in de sap terecht zouden komen. Je zou beter "afgifte" kunnen zeggen. Je praat over fracties van microgrammen (1 miljoenste deel van een gram) in één hele fles.

Hoeveel stoffen mag een fles afgeven is bij wet geregeld, en ook hoeveel van de meest gevaarlijke stoffen. Blijkbaar hebben ze nu aangetoond dat in sommige gevallen de normen voor antimoon zijn overschreden, en dat is uiteraard zorgelijk, maar nogmaals, absoluut geen reden tot paniek. De normen voor deze stoffen zijn vrij streng, en zelfs bij overschrijding kan weinig kwaad, omdat er een brede veiligheidsmarge ingebouwd is in de norm.
Wel is het de bedoeling dat de fabrikanten hun processen aanpassen, en dat zullen ze zeker doen, omdat ze niet van negatieve publiciteit houden, zodat de afgifte van antimoon gereduceerd wordt.

Dus je mag gerust je kind sap geven uit de fles.