Ja, het bestaat.

Zoals Amadea terecht citeert, is de vrije handel in opium en producten van opium in Nederland bij wet verboden, maar het is niet helemaal waar dat het gebruik van laudanum niet meer bestaat, althans als je buiten Nederland kijkt.

Laudanum in zijn originele vorm (d.w.z. een oplossing van 10% opium in wijn, met enkele toevoegingen van kruiden en specerijen zoals kruidnagel, kaneel en saffraan) mag nog steeds in USA en Engeland verkocht worden, onder toezicht van een arts. Wel is het zo dat er aanwijzingen zijn dat ook daar zal de verkoop van laudanum op termijn worden verboden.

Medicijnen die qua samenstelling en toepassing heel goed te vergelijken zijn met de oude laudanum, worden tegenwoordig zeer uitgebreid gebruikt in de farmacopee. Denk hierbij b.v. aan pijnstillers voor kankerpatiënten en dergelijk. De wijn is vervangen door 10% ethanol, en i.p.v. kruiden gebruikt men nu zoetstoffen om de enorm bittere smaak van opium enigszins te maskeren.
Moderne hoestsiroop is direct afgestamd van laudanum, en bevat alleen codeïne i.p.v. de complete cocktail van opiaten die je in laudanum kon vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee. De productie en export van opium werd in 1919 bij de eerste Opiumwet verboden. De tweede opiumwet, die stamt uit 1928, verbood ook het bezit. Met opium werd ook het laudanumgebruik aan banden gelegd. Anno nu wordt laudanum niet meer gebruikt.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je het antwoord beperkt tot Nederland, dan is dit het juiste antwoord, maar buiten NL mag laudanum nog steeds verkocht worden, zie mijn antwoord.
Geen -, maar ook geen + van mij... :-)