Uit wat voor glas hoor je Johnnie Walker officieel te drinken?

Je kan natuurlijk gewoon uit een limonade glas drinken maar is hier een officiële standaard voor? Moet het glas bv van kristal zijn? In films zie je altijd zo'n laag breed glas met ruitvormige patronen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
2.1K

Het beste antwoord

Ondanks alle films met whiskey drinkers en glazen, is het ultieme whiskeyglas een tulpvormig glas , waarvan de bovenkant net groot genoeg moet zijn om met de neus een beetje in het glas van het aroma en daarna van de smaak te genieten. Het hoeft geen kristal te zijn, al toont dit natuurlijk wel chique. Voeg geen ijs toe, maar een paar druppels bronwater.

foto met ultieme whiskeyglazen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat klopt, whisky wordt in een laag breed glas gedronken, officieel dan, uit n ander glas smaakt het ook wel, bij gebrek aan beter. maar kristal hoeft het niet te zijn hoor. Als ik me goed herinner heet zo'n glas een tumbler
12 jaar geleden
Het volgens velen ideale whiskyglas voor een single malt is een niet al te groot tulpvormig glas op een voetje.
Het glas is dan klein genoeg om de geur niet al te snel te laten vervliegen, en groot genoeg om ook de neus mee te betrekken bij het nuttigen van de whisky. Het cognacglas voldoet over het algemeen ook prima.

Een single malt drinken uit een tumbler is volgens sommige kenners not-done: de tumbler is geschikt voor whisky on the rocks (met ijs), en volgens hen dus niet voor een single-malt. Overigens zijn er ook single-malt-distilleerderijen die kleine rechte glazen verkopen met hun logo er op.

Een tumbler is een kort, breed, cilindervormig glas met meestal een dikke bodem. De tumbler wordt veel gebruikt als whiskyglas, en vaak ten onrechte. Voor de whiskysoorten die met ijs of water worden gedronken is een tumbler een goede keuze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat maakt een single malt whiskey single malt? Mag hij dan maar uit 1 malt bestaan of is dat een combinatie van single malt whisky's? Mijn vraag gaat nl. om Johnnie Walker wat een mix is van verschillende wisky's, (single malts, in het geval van goldlabel)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor een Johnnie Walker gold kun je wel een tumbler nemen aangezien het een blend is.
Voor deze blend worden een aantal 18 jaar oude single malts gebruikt en een aantal zeldzame 15 jaar oude single-maltwhisky's.
rose
12 jaar geleden
Deze blend zou ik toch uit een beter glas drinken (en vooral geen ijs toevoegen), b.v. een cognac glas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wie doet dat dan ?
wat hierboven staat klopt, maar niet voor alle wikskey's.
voor Johnny kun je die wel nemen.

Het echte wiskey glas is een Glencairn glas. Deze heeft een beetje een vorm van een wijnglas (tulp) hierdoor komen de geuren beter naar voren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rose
12 jaar geleden
Hoewel ik vaak drink uit de hieronder afgebeelde tulpjes op een voet, vind ik dit ook een fijn glas.
Nu ik weet dat het om een fles Johnny Walker Gold gaat, zou ik je aanraden dit uit een standaard cognac glas te drinken.

Een Glencairn of een N&T glas zou ook voldoen, maar een cognac glas past beter bij de Gold en zal de whiskey beter tot zijn recht doen komen dan een tumbler.

Toegevoegd na 33 minuten:
Maar als het om 'horen' gaat, een whisky drink je bij voorkeur uit een glas dat aan de onderkan t dicht en aan de bovenkant open is.

Dat geld ook voor Johnny Walker. ;-)
12 jaar geleden
je kunt het beste wachten tot dat johnnie walker weer een actie heeft waarbij je het juiste glas krijgt bij aankoop van een fles whiskey.
je kunt ook op een rommelmarkt gaan zoeken naar een glas waar johnnie walker op staat.
dan heb je het glas wat de stokerij aan wijst als juiste glas.