Waarom kan de ene mens "gloeiend" hete vloeistof drinken en de ander 'steigert' al als het alleen maar warm is ? Zie extra uitleg !

Mijn vriendin drinkt thee met kokend water gezet heel snel daarna al op, zij heeft een "loden" pijp.
Ik moet zowel bij koffie als bij thee koude melk (verse) schenken, anders duurt het ongeveer 20 minuten voordat ik het kan drinken.
Voor een ander is het dan koud, voor mij lauwwarm.

Toegevoegd na 5 dagen:
Walter/Gabi71/Doublum : bedankt voor jullie antwoord !

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
6.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En op haar vijftigste sterft ze aan slokdarmkanker. Vooral doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergrootte kans op en het werkelijk krijgen is een groot verschil. Daarnaast is het drinken van iets wat heet is, evenals "vuurvaste vingers" vaak een kwestie van iets wat "tussen de oren zit" en misschien ook "oefening."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet zo hè!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet vloeken....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Bliets : meen je dit, kan dit een reden zijn dat ze last krijgt van slokdarmkanker ? Dan toch niet voor haar vijftigste, dat heeft ze al vijfentwintig jaar geleden gevierd en daarna heeft ze borstkanker gehad. @Bliets weet je dit zeker ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker. Door dranken van hoge temperatuur te nuttigen verhoog je de kans op slokdarmkanker. http://www.kanker.be/index.php/hete-dranken-doen-kans-op-slokdarmkanker-toenemen/hete-dranken-doen-kans-op-slokdarmkanker-toenemen/menu-id-5672.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja.. overal krijg je zo ongeveer een verhoogd risico van: hete thee, bij rokers staan, yoghurt drinken, brood eten etc. Dus vooral lekker drinken want je wilt toch niet een leven krijgen dat je op ELK product let?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat mij zelf betreft : niet erg, ik kan namelijk niet heet drinken, dus geen probleem en ja we mogen al bijna niets meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sanne, normaal gesproken ben ik ook niet zo van 'je moet dit niet doen en je moet dat niet doen', maar bij heet water doorslikken kan ik het mij nog wel voorstellen. Het irriteert de slokdarm, en keer op keer irriteren is natuurlijk nooit goed.

Het beste antwoord

Ik weet precies wat je bedoelt, want zelf kan ik hele hete dingen drinken, eten of zelfs pakken met blote handen, terwijl mijn vrouw... nou ja, precies zoals jij...

Het verschilt van mens tot mens, en het heeft te maken met heel veel factoren;
- Wat men als 'prettig' ervaart, en dat is een kwestie van individuele smaak.
- Waar je pijngrens ligt. Van mezelf weet ik dat die vrij hoog is, en dat is niet omdat ik dapper ben, 't is gewoon zo.
- Hoe dik je huid is (ook van je lippen, tong of mondholte) en hoe oppervlakkig je pijn- en temperatuurreceptoren liggen.
- De tolerantie van je receptoren kan je ook "trainen", waardoor niet alleen je huid dikker wordt, maar ook je meest oppervlakkige receptoren op een gegeven moment uitgeschakeld worden. Bekende voorbeeld: de kok die heet voedsel uit de pan haalt en dit direct, met z'n blote vingers, op een bord schikt.
- Hoeveel slijm en speeksel je mond en slokdarm produceren: hoe meer, hoe heter de drank die je kan verdragen, en dat varieert per persoon, en zelfs per dag. Heb je nooit gemerkt dat als je verkouden bent (=meer slijm) dan kan je hete drankjes beter verdragen? Zie ook mijn eerste punt: je ervaart het als prettig. Eenmaal voorbij de slokdarm, is elk vloeistof voldoende afgekoeld, en tevens heeft de maag geen temperatuur receptoren.
- Als laatste, kan je de manier van drinken aanwijzen als verklaring: als je 'slurpt', dan wordt je drank afgekoeld door de snel circulerende lucht in je mond, die een beetje van je drank doet verdampen, en in dit proces wordt warmte aan je drank onttrokken.

Dus, het klopt: er zijn verschillen, maar die verschillen zijn voor een groot deel te verklaren, en het goed nieuws is dat je kan zo'n eigenschap 'trainen'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ten eerste ligt ieders pijngrens anders.

Verder ligt het ook aan de manier van drinken. Als je bijvoorbeeld hete koffie of thee een soort van naar binnen slurpt met daarbij koude lucht meenemend, voelt het al kouder aan dan wanneer je een flinke hete slok naar binnen neemt.
12 jaar geleden
ikzelf drink ook heel heet mijn thee, met een simpele manier: eerst slurpend de bovenlaag, dan verhit mij lip zich mee (met de "pijn" gepaard). Ik geef mijn lippen de kans niet om af te koelen, ik hou ze op elkaar (onbewust hoor, dit alles) en drink binnen 10 seconden nog een nipje. Uiteindelijk, na 1 derde kopje drink ik grote slokken, aangezien mijn mond de temparatuur bereikt waarop het verschil in temperatuur niet meer word bemerkt door de zenuwuiteinden.