waarom hoord er een olijf in een martini?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
10.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hoort niet zo. Het is slechts een voorkeur. (Niet de mijne, trouwens. Ik vind het maar vieze dingen :).)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Martini is ook vies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Martini is heerlijk, naast blanke is ferrero ook een favoriet van mij
Amadea
12 jaar geleden
De keren dat ik in Nederland een glaasje vermout bestelde heeft daar nog nóóit een olijf in gezeten. Dus het is niet waar dat die er in hoort! 'On the rocks' is het wel heel lekker als je het tijdens warm weer drinkt, dat betekent met een flinke schep ijsklontjes. En nóg lekkerder met een schijfje citroen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vermouth is veel zoeter dan martini. Amerikanen drinken hun martini met een olijf en soms ook met een stukje ui erin. (Mijn Amerikaanse ex weigert martini zonder olijf).

Het beste antwoord

er zijn in het verleden zo veel verhalen verteld over de martini en haar onstaan geschiedenis echter kan ik je vertellen na het lezen en bestuderen van ongeveer 50 cocktail drank geschiedenis kundige boeken die teruggaan naar de eerste vermelding van de martini cocktail in de Harry Johnson bartender guide in 1907. dat ik je wel precies kan vertellen waar de 3 olijven vandaan komen.

deze olijven staan voor het vinden van de 3 goudklompjes.
deze 3 goudklompjes zouden genoeg moeten zijn voor een goudzoeker om hiervan te kunnen leven. dit is dan ook een bekende garnering geweest. Hier komt dan ook direct weer een van de plausible verhalen van de martini vandaan en dat is dat zij in het stadje Martinez California is geboren.

ik hoop dat je er iets aan hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Om te garneren... Maar ook omdat de olijf de smaken van de drank in zich opneemt en na het drinken van het drankje die olijf dan heerlijk smaakt. (zie website)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Men doet dit als garnering met bijkomstigheid dat men meer roervermogen krijgt om de ijsblokjes in het glas te draaien door de olijf aan het prikkertje. Voor de olijf liefhebber is het ook nog een snoepje tussendoor. Dat de olijf de smaak van de drank opneemt is natuurlijk kolder. Een olijf doet er een jaar over om zijn portie zout op te nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat iemand het recept zo bedacht heeft (het is onbekend wie). De smaak van de olijf combineert goed met de gin en de vermouth.
Een martini kan wel zonder olijf, dan wordt er vaak een citroenschil toegevoegd (martini twist).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit lijkt mij het enige helemaal goede antwoord, +
Elke cocktail met naam heeft een erbij behorende garnering. Indien je dus een ' classic dry Martini' besteld krijg je een cocktail met 50 ml. gin, 2 druppels extra dry Martini, 1 klein partje limoen en een groene olijf.

Bestel je een sweet Martini dan krijg je een cocktail met 2/3 gin, 1/3 zoete rode Martini, ijsblokjes in een mengbeker, alles roeren en door een zeef in het glas gegoten, zonder ijsblokjes dus en daar hoort als garnering een rode cocktailkers in.

De mr. Bond Martini bestaat uit de dry Martini waarvan de helft van de gin vervangen wordt door wodka en geschud met flink wat Martini en ijsblokjes.

De Gibson wordt weer geserveerd met een zilverui ipv een olijf en zo zijn er nog meerdere cocktails natuurlijk met hun vaste ingrediënten én garnering.

De olijf hoort dus niet persé bij een Martini, maar wel bij de Classic dry Martini. Om het 'plaatje' compleet te maken, om zo te zeggen.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oke de informatie die hierin is verteld is pure onzin sorry dat ik het zeg maar van deze recepturen klopt helemaal niks van. als je sweet vermouth gebruikt in combinatie met gin krijg je een Martinez. als je een dry martini maakt dan gebruik je dry vermouth en niet een specifiek merk dat niet eens meer officieel een vermouth is. plus en dat is helemaal schande er zit absoluut geen partje limoen in hoogstens een lime zest (schilletje) de mr bond martini waar jij op doelt heet een Vesper martini en deze is gemaakt met een op kinine basis versterkte wijn genaamd Lillet. en dus niet met martini! ik hoop niet dat ik zeikerig overkom maar door dit soort informatie in de wereld te helpen. krijg je onduidelijkheden over de juiste recepturen.
amc
12 jaar geleden
Vermouth of Martini..... De cocktail heet overal waar je bent, bij elke bar gewoon Martini. Je besteld een dry Martini en geen droge vermouth . Dan kijkt een bartender je aan en vraagt';" Een dry Martini?" Als je geen fanatieke barkenner bent ga je altijd af op het bekende algemene wat bij een bar hoort. Je kent de bekende ' screwdriver',
Whiskey on the rocks de 'TequillaSunrise', de 'Margarita' en het soort bekende drankjes. Een rode zoete vermouth heet in een normale bar een 'sweet Martini' alleen misschien ingewijden kenners onderling of hobbyisten zullen het over een Martinez hebben. In elk cocktailboek zal je de namen van deze cocktails tegenkomen en zoals k ze beschreven heb, voor de gewone consument. Ik heb zelf een huisbar in de kamer en de nodige receptjes in boekjes voor drankjes en bekende cocktails. We zijn geen experts en hoeven dan ook niet de preciese receptuur van het origineel te hebben. Als je de basis maar kent en nog beter zelf gaat bedenken en mixen!! Da's pas leuk! :)))