Is warm water uit een boiler gezond?

Veel mensen zetten thee met een waterkoker en om de kooktijd te verkorten gebruiken ze water uit een boiler. En dan heb ik het over een grote 80 liter boiler. Is dat gezond? Ik heb mij laten vertellen dat boilers, en zeker naarmate ze ouder worden, metaaldeeltjes e.d. los laten. Miniem maar toch. Of is dat je reinste flauwekul?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
2.6K

Het beste antwoord

Wat er vaak mee komt uit een boiler op leeftijd is kalk.

Kalk dat zich tegen de wand heeft afgezet.

Oude boilers werden gemaakt van koper, zal nooit een probleem geven, de huidige worden gemaakt van roestvrij staal, zolang daar geen bijtende stoffen bij komen (zoals ammoniak of chloordampen) ook een materiaal die geen deeltjes vrij laat.

Dit zelfde probleem doet zich ook voor met geisers, overigens is het een dure wijze om water op te warmen, een boiler verbruikt meer energie om water op temperatuur te krijgen dan een waterkoker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee. Water wat bij hoge temperatuur in een boiler zit neemt onherroepelijk metaalionen op, zelfs als de boiler van RVS is gemaakt. In veel (oudere) boilers zitten trouwens magnesium staven om corrosie tegen te gaan, die langzaam oplossen. Soms kun je de metaallucht zelfs ruiken als je heet water tapt. Niet doen dus. (in de industrie wordt tegenwoordig veel kunststof gebruikt voor dit soort toepassingen, is beter dan metaal)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan wordt het koken van aardappelen levensgevaarlijk, doen we ook vaak in rvs pannen, krijgen we nog meer metaalionen binnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan wordt het koken van aardappelen levensgevaarlijk, doen we ook vaak in rvs pannen, krijgen we nog meer metaalionen binnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan wordt het koken van aardappelen levensgevaarlijk, doen we ook vaak in rvs pannen, krijgen we nog meer metaalionen binnen.