Hoe kan het dat een pakje drinken inkrimpt als je eruit drinkt?

Als je drinkt uit een pakje drinken, dan zuig je het drinken/de vloeistof eruit, dus toch niet de lucht die erin zit? Waarom krimpt die dan in? (weet niet hoe je het anders moet zeggen)

Vroeg het me af tijdens de lunch vandaag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
prik er maar een twee gaatjes in, een voor het rietje en een om de lucht naar binnen te laten,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Monaliza ik denk dat de vloeistof er dan uitgaat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat moet je dan ook niet aan de onderkant doen! ;-)
Gewoon aan de bovenkant naast het rietje. Daar komt (als je normaal drinkt ;-)) geen sap.

Het beste antwoord

Je zuigt voor 95% inderdaad de vloeistof eruit.

Eigenlijk zuig je het pakje vacuum. Als de vloeistof eruit gaat, ontstaat er een onderdruk ten opzichte van de buitendruk waardoor het krimpt. Het word letterlijk in elkaar gedrukt door de druk van de lucht.
Nu is het niet zo dat een pakje zo plat als een dubbeltje word (want dat zou moeten gebeuren bij vacuum zuigen als de verpakking "zacht" is), want het gaatje waar je het rietje inprikt is niet luchtdicht. Er gaat dus ook weer lucht naar binnen dat weer voor een tegendruk zorgt.

Zoals je zei zuig je de vloeistof inderdaad weg, waardoor een onderdruk ontstaat, daardoor krijgt de omgevingslucht de kans om het pakje in elkaar te drukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou degene die Kimath en mij een min geeft ook kunnen uitleggen waarom hij/zij een min geeft?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, dat vind ik ook steeds irritanter hier, zomaar een min en je snapt niet eens waarom. De bovenste twee reacties heb ik ook een min gegeven maar die waren ook duidelijk verkeerd. Ik zal jullie twee een plusje geven!
walter
12 jaar geleden
+1 omdat de -1 onterecht is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor je goede uitleg.

Andere antwoorden (2)

Je zuigt ook de lucht eruit, waardoor het inkrimpt.

Hetzelfde als met plastic flesjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zuigt het drinken eruit, maar er komt geen lucht voor in de plaats. Je zuigt het pakje gedeeltelijk vacuüm, en daarom krimpt het in. Zodra je stopt met aan het rietje zuigen om te drinken, kun je horen dat er lucht naar binnen word gezogen en het pakje weer (gedeeltelijk) naar de originele vorm gaat.
12 jaar geleden
walter
12 jaar geleden
+1 omdat de -1 onterecht is.