Hoe komt het dat een plastic fles gaat krimpen als je erin plast?

De nood was eens hoog, en wegen omstandigheden moest ik in een (lege) plastic colafles plassen. Dop erop en wachten tot we een container tegen kwamen.
Na een aantal uur kwamen we een container tegen dus ik wilde de fles pakken om weg te gooien, maar tot mijn verbazing was deze helemaal gedeukt, hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
4.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De fles is niet gekrompen maar de inhoud, bestaande uit urine, lucht en verdampt vocht, is gekrompen.

Antwoorden (2)

Fles was warm, koelde later af. Koude lucht en vloeistof neemt minder ruimte in dan warme. Dop zat erop dus fles deukte in.

Dit gebeurt trouwens met elke vloeistof, niet alleen urine.
Ritsuka
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vloeistof zet niet zoveel uit bij temperatuurverhoging, het effect wordt nagenoeg geheel bepaald door de lucht boven de vloeistof.
Zoals hierboven beschreven kan het door het afkoelen van de lucht boven de vloeistof komen, maar er kan ook nog een andere oorzaak zijn:
Als je een half volle PET-fles met gesloten dop meeneemt van een hoog gelegen plaats (bergen!) naar het laagland dan zal de fles door de hogere luchtdruk in elkaar gedrukt worden.
Ik heb dit verschijnsel dit weekeind nog gezien bij een fles water die ik vanuit Frankrijk mee naar Nederland reed in mijn vrachtwagen.