Wordt een goede rode wijn merkbaar slechter door de minder goede bewaar omstandigheden in veel winkels/supermarkten?

Er is goede informatie te vinden over het bewaren van flessen wijn, zoals hier: www.topwijnen.info/html/wijn_bewaren.html

Hier wordt gewaarschuwd tegen tocht, trillingen, temperatuurverschillen, licht en geurtjes en wordt aangeraden de wijn liggend te bewaren.

In de winkel (bij de Gall en Gall bijvoorbeeld) staat de wijn vaak weken rechtop, vaak op de tocht of in het licht. Dit lijkt mij voor slobberwijn met een hoge omzetsnelheid minder een probleem, maar moet ik hier wel (duurdere) wijnen halen die ik nog een paar jaar wil bewaren? Ik ben op zoek onderzoek hierover, de mening van een specialisten, en/of ervaringen/tips van anderen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken

Het beste antwoord

Ja, goede en ook minder goede wijnen worden op den duur minder van smaak en kleur door slechte bewaar omstandigheden.
Je geeft in feite al bijna zelf antwoord op je vraag.
Heel veel "snelle"wijnen , die worden reeds staande verpakt in dozen. Van deze wijnen wordt geacht dat ze binnen een jaar verkocht en geconsumeerd worden , ze zijn niet allen van een mindere kwaliteit, maar het zijn geen oplegwijnen die jarenlang onder goede omstandigheden bewaard worden, omdat bij Gall en Gall en andere van dit soort dranksupers op grote omzet gewerkt word ,en de doorsnee kopers waarschijnlijk niet zulke grote wijnkenners zijn, zullen de meeste flessen zich staand in de schappen bevinden vanwege zichtbaarheid en ruimte besparing.
De goede ( duurdere) wijnen worden reeds bij de producent met liefde en zorg liggend in dozen verpakt en worden aan betere slijterijen verkocht, die de wijn ook meestal volgens de vereiste manier zullen bewaren, en vaak maar één fles van iedere soort ten toon stellen.
Het lijkt mij beter om na te zien welke slijterijen aan deze voorwaarden voldoen, en daar je wijn te kopen die je als een pasgeboren baby moet verzorgen.

Voor wat extra tips, zie link...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Mijn hemel wat een onzin verhaal. Gall & Gall is niet voor niets de grootste wijnexpert van Nederland. met de grootste zorg worden deze wijnen behandeld voor een zeer redelijk prijs. Het vorige antwoord is duidelijk van een wijnhandelaar die zijn handel niet bij Gall & Gall mag plaatsen.
Bronnen: