Hebben verschillende soorten bierglazen een daadwerkelijke invloed op de smaak, of is dit puur versiering?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
3.5K

Antwoorden (3)

Het is niet zozeer op de smaak alswel op de smaakbeleving, en die maakt een groot deel uit van wat we lekker vinden of niet.

Hetzelfde geldt overigens voor alle dranken. Koffie 'smaakt' ook anders uit een mok dan uit een plastic of papieren bekertje. En water uit een flesje geeft ook weer een andere 'smaakbeleving' dan uit een glas. Wijn smaakt anders uit een fluitje dan uit een coupe.

Voor een deel is het het gevoel / de smaak van het materiaal aan je mond, maar voor een deel is het ook de hoeveelheid lucht die bij de drank komt (vooral bij wijn scheelt dat veel) die de smaakbeleving heel anders kan maken.

Zou je echter uit verschillende glazen weer teruggieten in een ander, gelijk glas, dan zou je geen smaakverschil kunnen constateren : aan de vloeistof zelf is niks veranderd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bier drinken uit een dun glas verbeterd de smaak.
Wil je de smaak in het glas houden, dan het glas alleen
afspoelen Nooit afwassen !!! Omgekeerd op het aanrecht
plaatsen, klaar voor hergebruik. PROOST !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afhankelijk van de samenstelling van het bier dient het juiste glas gekozen te worden. De vorm van het glas en de grootte van de opening bovenaan het glas zijn erg bepalend voor de smaak van het pils/bier en de hoeveelheid geur die er vrijkomt.

Dun glas bijv. zorgt ervoor dat je het bier bij kiepen van het glas direct proeft. De mooie schuimkraag zit in een smal glas bijna direct tegen je neus aan en je ruikt en proeft daardoor de unieke geur en smaak van het hop.
Het fluitje of pijpje is heel geschikt voor een pils met dikke schuimkraag . Het dunne glas voelt heel licht aan in je mond. Je proeft direct het bier en dat zal de filosofie achter het glas zijn.

Het tulpglas, ook wel imperator/bokbierglas genoemd, is meer bestemd voor de 'cognacs',whiskey' onder de bieren.
Door het buikje van het glas blijven de aroma's gevangen in het glas. e bolle onderkant is zo ontworpen dat het de warmte van de hand beter geleidt. Hierdoor komt het aroma beter naaar voren. Door de taps toelopende vorm worden de aroma's samen met het koolzuur langer vastgehouden in het glas. Hierdoor komen aroma's geleidelijk en langzaam je neus binnen en dit is beter voor het bier, dat vanwege de zwaarte en het volume meer tijd nodig heeft om gedronken te worden. Dit kiep je niet zomaar achterover! De bolle vorm zorgt er ook voor dat bij een bepaalde lichtinval de kleur van het bier beter tot zijn recht komt.

Een slank hoog glas, afgeleid van het champagneglas, is echt iets voor speciale biertjes met de beste ingrediénten.
De conische vorm zorgt ervoor data de schuimkraag zeer goed en lang behouden blijft.

Er is dus werkelijk over nagedacht welk glas bij welk bier hoort.
amc