Wat is het verschil tussen zwarte en groene thee?

Ik kan geen water drinken, dat krijg ik niet weg, dus drink ik veel thee om mijn water binnen te krijgen. Nu dronk ik altijd vruchtenthee maar hoorde ik dat dat niet telt als een glas water maar groene thee wel. Wat is het verschillen tussen deze twee en wat doen ze anders in je lichaam waardoor de groene wel goed is maar de zwarte niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
4.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat erom dat je voldoende vocht binnen krijgt op een dag.
Gemiddeld 2 liter per dag, dit komt niet alleen uit drinken eten bevat ook vocht.
Of je nu water of vruchtenthee is maakt echt niet uit.
In deze link vind je meer info.
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/trefwoord/vocht.aspx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je ook waarom die persoon vond dat vruchtenthee niet als water telt? Ik kan me dat niet goed voorstellen.

Het beste antwoord

Het is onzin om vruchtenthee niet als water te tellen, want hoe maak je anders thee dan door kokend water een smaakje te geven?

Groene thee heeft geen fermentatieproces ondergaan. Bij de oogst worden alleen de jonge blaadjes geplukt. Het verschil tussen groene en zwarte thee ligt uitsluitend in het verwerkingsproces.
Bij groene thee worden de bladeren meteen na de pluk even gestoomd. Ze worden daarna bij een lage temperatuur verder gedroogd. Indien men het blad laat fermenteren, krijgt men zwarte thee. Groene thee is rijk aan tannines. De voornaamste bestanddelen zijn theophylline en theobromine, en 't bevat hoge concentraties cafeïne, theïne en vitamine C. Wat die cafeïne betreft is het dus helemaal niet zo gezond om veel groene thee te drinken!

Het geheim van groene thee is dat het krachtige anti-oxidanten bevat. Daarvan worden allerlei gezondheidsbevorderende beweringen gedaan. Gaan de groei van kankercellen tegen en vernietigen die. Voorkomen het dichtslibben van de bloedvaten, de hoofdoorzaak van hart en vaatziektes en herseninfarcten.
Voordelen zijn te verwachten bij reuma, hoog cholesterol niveau, infecties en een verbetering van het immuunsysteem.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Even voor je gegoogled, ik kom hierop uit:

"Groene thee en zwarte thee, wat is het verschil?
Het kleurverschil tussen groene en zwarte thee komt door het fermentatieproces, dit is het roesten/oxideren, het toevoegen van zuurstof aan het geplukte blad.

Groene Thee
Groene thee blijft groen want dit is het ongefermenteerde blad van de Cameliaplant.
Groene thee heeft de meest natuurlijke smaak, het blad wordt geplukt en meteen kort gestoomd om het fermentatieproces te stoppen, en daarna vaak gerold of gedraaid, gebroken of gemalen.

Zwarte Thee
Zwarte thee is het gefermenteerde blad van dezelfde cameliaplant.
Na de pluk wordt het blad gekneusd en uitgespreid in de zon of gedroogd in een droger om er al kerend veel zuurstof aan toe te voegen die het blad dan van oranje tot diepbruin tot zwart kleurt al naar gelang er zuurstof bij mag.
Daarna wordt het blad gestoomd en gedraaid, soms gebroken, soms gemalen."

Op deze pagina kun je ook verder 'klikken' naar meer informatie. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alstublieft, hieronder het verschil met ook een link naar de site!

Groene thee en zwarte thee, wat is het verschil?
Het kleurverschil tussen groene en zwarte thee komt door het fermentatieproces, dit is het roesten/oxideren, het toevoegen van zuurstof aan het geplukte blad.

Groene Thee
Groene thee blijft groen want dit is het ongefermenteerde blad van de Cameliaplant.
Groene thee heeft de meest natuurlijke smaak, het blad wordt geplukt en meteen kort gestoomd om het fermentatieproces te stoppen, en daarna vaak gerold of gedraaid, gebroken of gemalen.
Meer groene thee >>>

Zwarte Thee
Zwarte thee is het gefermenteerde blad van dezelfde cameliaplant.
Na de pluk wordt het blad gekneusd en uitgespreid in de zon of gedroogd in een droger om er al kerend veel zuurstof aan toe te voegen die het blad dan van oranje tot diepbruin tot zwart kleurt al naar gelang er zuurstof bij mag.
Daarna wordt het blad gestoomd en gedraaid, soms gebroken, soms gemalen.
Meer zwarte thee >>>

Oolong Thee
Oolong thee zit tussen groene en zwarte thee in en is dus halfgefermenteerd.
Het ondergaat verder dezelfde nabewerkingen.
Meer Oolong thee >>>

Er zijn dus in de basis maar drie soorten thee: Groen, Oolong en Zwart.