ik drink elke dag drie glazen soja drink naturel is dat gezond? zoja waar voor

ik doet dit altijd omdat het gezond is zeggen ze alleen weet ik niet waar voor

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
2.4K

Het beste antwoord

Het geeft je lichaam proteïne (eiwitten), en bij sommige merken ook calcium, vitamine B12 en vitamine D (de merken die hun sojamelk verrijken met deze stoffen).
Proteïne, calcium, B12 en D zijn gezonde stoffen die je lichaam nodig heeft.

Natuurlijk is het bij de vraag of iets gezond is altijd voor een deel afhankelijk van de rest van je eetpatroon: als je voor de rest weinig van deze stoffen binnenkrijgt, is het heel gezond om dit erbij te drinken; als je voor de rest al genoeg hiervan binnenkrijgt, voegt het niet zo heel veel toe; als je voor de rest heel veel hiervan binnenkrijgt is het niet zo gezond om dit er ook nog eens bij te drinken.

Toegevoegd na 14 minuten:
Een vergelijking met melk:

Alpro soja original:
Energie waarde 39 Kcal
Eiwit 3,0g
Verzadigd vet 0,3g
Cholesterol 0mg
Calcium 120mg
Vitamine B12 0,38µg
Vitamine D 0,75µg

Volle melk (volgens voedingswaardetabel):
Energie waarde 62 Kcal
Eiwit 4.3 g
Verzadigd vet 2.1 g
Cholesterol 9.5 mg
Calcium 120 mg
Vitamine B12 0.4 µg
Vitamine D 0 µg

Half-volle melk (volgens voedingswaardetabel):
Energie waarde 46 Kcal
Eiwit 3.4 g
Verzadigd vet 0.9 g
Cholesterol 5 mg
Calcium 116 mg
Vitamine B12 0.4 µg
Vitamine D 0 µg

Sojamelk bevat een vergelijkbare hoeveelheid proteïne, calcium en B12, minder verzadigd vet ("slecht" vet), minder cholesterol, en meer vitamine D, dan melk.
Een gezond alternatief dus.

Deze dingen verschillen natuurlijk per merk en soort melk en sojamelk, en B12 en D zitten dus alleen bij verrijkte sojamelk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een eiwitrijke voeding is een kostbare zaak, maar gelukkig is er soja. Soja-eiwitsupplementen zijn namelijk stukken goedkoper dan whey en caseïne. Honderden webpublicaties en artikelen in magazines vertellen mannelijke sporters echter dat ze beter met een grote boog om soja heen kunnen lopen. Pseudo-oestrogenen in soja zouden mannen ‘vervrouwelijken’ en opzadelen met een verlaagde testosteronspiegel, borsten en impotentie. Hoog tijd om de doopceel van soja-eiwit te lichten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat om sojamelk, niet om sojaproteïnesupplementen, dat zijn heel andere producten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.eigenkracht.nl/nieuws/item/615/Soja-eiwit%20zonder%20zorgen