Waarom is (voornamelijk in NL) een espresso duurder dan een koffie?Er wordt minder koffie gebruikt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
2.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alweer een vraag over koffie, nu moet ik onderhand een bakkie... BRB...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan moet je toch eens wat vaker met de boot naar England, want dan betaal je pas echt veel voor je expresso;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bevestig dat een espresso duurder is. Wat is nou je toevoeging op de vraag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ lotus
omdat de andere vraag gesloten is reageer ik hier even... een combinatie van te veel vrije tijd & googlelen op flickr, daarmee stuite ik op dezelfde foto.

Antwoorden (3)

espresso is in de markt gezet als een luxe product. Daarbij is voor de productie van expresso een duurder apparaat nodig dan een normaal bakkie troost. Tenslotte is het maken van een goede espresso een kunst die aangeleerd moet worden.

Die drie dingen tezamen dwingen de prijs op een kunstmatig hoog nivo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Espresso een zetmethode die bedacht is om snel één kop koffie te bereiden. De naam espresso betekend "uitdrukkelijk" . Net als bij een 'expresbrief' bevordert de uitdrukkelijke aandacht op het moment van de vraag de snelheid van de levering.

Dit proces wordt gedefinieerd door de volgende karakteristieken:

7 g koffie
23 - 28 sec doorstroom tijd
9 - 10 bar druk
92 - 96°C

Om dit alles te kunnen verwerken tot een goede en sterkte "shot" koffie gebruikt men speciale apparatuur om zo tot het beste resultaat te komen. Deze werkten/werken mechanisch en zijn vrij kostbaar. Het apparaat op de afbeelding wordt handgemaakt en komt op een mille of 9-10.

Tegenwoordig heb je voor het reguliere huishouden diverse vol- en halfautomaten te koop die ook een prima espresso zetten.

Komend op je vraag waarom een espresso vaak iets duurder is dan een gewoon kop koffie;

Espresso is in Nederland geintroduceerd als een manier van koffie drinken. Dit is begonnen in de wat luxere restaurants en koffiebars.
En iets wat bijzonder is daar betaal je voor. Het heeft dus in alle opzichten te maken met het marketing verhaal er omheen.
Zo zie je vaak dat een zogenaamde espresso boon in de winkel ook wat duurder is. Men heeft dan het idee iets "luxe" te kopen.
Je kunt echter van elke koffieboon een espresso maken mits je je maar aan de karakteristieken houdt.

Bij de zaak van mijn buurman kost een espresso overigens net zo weinig als een gewone kop koffie en worden de bonen niet aangeprijst als "espresso boon". Je kiest puur op smaak en of je er nu een gewone koffie van zet, een espresso of een cappuccino van zet. De prijs blijft hetzelfde.

Dus ja; de prijs wordt door het mooie woord en het te verkopen als "exclusief" kunstmatig hoog gehouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij ons in het restaurant word er juist meer gemalen koffie bonen gebruikt voor een espresso dan voor een gewone koffie