Zit er in een espresso meer cafeïne dan in een gewone koffie?

Of is het gewoon meer geconcentreerd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
23K

Het beste antwoord

In een gewone koffie zit gemiddeld zelf wat meer caffeine dan in een espresso:

Double espresso (2oz) 45-100 mg
Brewed coffee (8 oz) 60-120 mg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het is extra sterke koffie,dus idd meer gecocentreerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meer cafeine per liter, minder per kopje (want kleiner kopje)

Drip 115-175
Espresso 100 1 serving (1.5-2oz)
Brewed 80-135
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is hier niet of-of. Het is inderdaad geconcentreerdere koffie en daardoor zit er relatief meer cafeine in. Drink je een even grote hoeveelheid espresso als waarmee je normaal koffie drinkt, dan krijg je daarmee meer cafeine binnen.

Natuurlijk kun je een klein kopje espresso maken met dezelfde hoeveelheid cafeine als een flinke kop koffie, maar volgens mij is er geen regel die voorschrijft dat in een espresso evenveel cafeine moet zitten als in een gewone kop koffie - zoals je die bijvoorbeeld wel semi lijkt te hebben bij alcohol in alcoholische versnaperingen.

Dus: per slok zit er meer cafeine in, en dat is omdat het geconcentreerder is dan koffie. En dat beantwoordt volgens mij je vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Italië noemt men zo'n klein kopje espresso gewoon een 'caffè'. Een goede espresso wordt - behalve door de intense smaak - gekarakteriseerd door een mooie laag diepbruine crema (vetten en suikers die door de druk uit de koffie worden geperst), waarop een klein lepeltje suiker gedurende korte tijd moet blijven rusten. Ondanks de krachtige smaak, bevat een kopje espresso van 3 cl minder cafeïne dan een kop koffie van 19 cl. Per honderd gram bevat espresso echter beduidend meer cafeïne dan koffie, ofwel 212 mg tegenover 40 mg.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door de snelheid waarmee espresso wordt gezet wordt aan de zelfde hoeveelheid koffie minder cafeïne onttrokken, maar omdat er minder water gebruikt wordt per kop is het gehalte toch weer wat hoger.
In een kopje espresso zit dus net wat minder cafeïne dan in een kop gewone koffie, maar per cc wat meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
binnenkort komen op de site www.letscookit.tv diverse filmpjes te staan over het zetten van koffie. In principe zit in elk kopje koffie 7 gram koffie. Maar espresso minder water.