De rode ster is ontstaan in 1992. Heineken heeft altijd al een ster in zijn logo gehad maar is dus in dit jaar in zijn geheel rood gekleurd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij was het een teken van geluk. In de 1ste wereldoorlog hebben ze de Rode ster moeten aanpassen, omdat ze niet wouden dat ze werden gerelateerd aan de Sovjet-Unie. Dus hadden ze ster tijdelijk wit gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De exacte oorsprong van het symbool is niet bekend, maar er zijn meerdere verklaringen. Zo denken veel mensen dat Gerard Adriaan Heineken, de oprichter van Heineken, koos voor de ster als logo, omdat dit het symbool was van bierbrouwers in de middeleeuwen. Men dacht dat de ster magische krachten had en zo het bier zou beschermen.

Andere mogelijke verklaringen voor de rode ster
De vier punten van de ster kunnen ook staan voor de vier elementen: aarde, vuur, water en wind en de vijfde punt zou kunnen staan voor de kwaliteit van het Heineken bier. Een andere verklaring is dat de vijfde punt voor ‘het grote onbekende’ staat, dus voor dat waar de bierbrouwers geen controle over hadden. Tot slot kan het zijn dat de positie van de ster op de deur van een brouwerij aangaf hoe ver het brouwproces was.

Witte ster?
De rode Heineken ster is tijdelijk ook aangepast naar een witte ster met een rode rand, zoals je kunt zien op de foto. Tegenwoordig is de ster op alle Heineken flesjes wereldwijd weer gewoon rood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In De Vergulde Kruik (bekend Leids café), werd de Heinekenster ontworpen.