Is water blauw of doorzichtig?

Als je naar de zee gaat is water blauw,maar als je water drinkt is het doorzichtig.
Hoe komt dit?
Lijkt water in de zee alleen maar blauw door de schijn van de lucht?
Maar als het bewolkt is is de zee toch ook blauw?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
4.5K

Antwoorden (6)

Ik denk doorzichtig in de zee is het de grond die je ziet want daar komt minder licht.

Toegevoegd na 52 seconden:
Waardoor het niet doorzichtig lijkt. En de zee is ook vuil xd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus de grond is blauw, zeg je??
Het is doorzichtig, net als sneeuw. De zon zorgt voor de kleur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt dingen zien omdat ze licht weerkaatsen richting je ogen. De kleur van een object hangt af van welke golflengten ze terugkaatsen, en welke ze absorberen. Iemand's haar wordt grijs, omdat het haar minder melanine bevat, en melanine is een stof die licht absorbeerd. Dat is dezelfde stof die ervoor zorgt dat je bruin wordt in de zon, en daaar is het nodig om licht te absorberen.

Ik weet zelf iet het definitieve antwoord op je vraag, maar ik vermoed dat het komt door een combinatie van de blauwe lucht die weerkaatst, en het feit dat er meer dan alleen puur water in de zee zit, waardoor het water alle golflengten behalve die van blauw absorbeert, je ziet hetzelfde gebeuren in de atmosfeer, alleen het licht dat een heel korte baan door de atmosfeer moet afleggen is wit/geel, maar het licht dat verder door de atmosfeer moet, wordt verder afgebroken, omdat er steeds meer licht van andere kleuren wordt geabsorbeerd, en blauw blijft over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, volgens mij is dit het enige juiste antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou je het dan een duimpje omhoog willen geven, en zou degene die het een duim omlaag heeft gegeven ook even een reactie willen posten waarom? DAn heb ik er ten minste wat aan als ik volgende keer een antwoord op een vraag geef.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou je graag een plus geven maar hoe doe ik dat op een iphone?
Dat is het zelfdee effect als het feit dat wij de lucht als blauw waarnemen. Beiden zijn kleurloos, en weerkaatsen dus alle kleuren licht. Zowel in de lucht echter als in het water, bevinden zich kleine stofdeeltjes die het licht breken, waardoor het er blauw uitziet. (En dat heeft weer met de precieze golflengte van blauw licht te maken).

Op sommige plaatsen en tijden kan het echter ook meer groen zijn, of oranje, maar meestal nemen we grote kleurloze oppervlakken waar als blauw.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je trouwens 1 glas zeewater bekijkt, is dat ook gewoon doorzichtig. En een meer vol kraanwater lijkt van veraf ook gewoon blauw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vraag klopt ten eerste niet. Het is niet of-of. Water is zowel doorzichtig als blauw. Denk aan de glazen van een zonnebril: die zijn bruin/zwart, maar toch doorzichtig.

De blauwe kleur van oppervlaktewater (zee / meer) wordt veroorzaakt door 'Rayleighverstrooiing'. Dat is een technisch verhaal waar ik je niet lastig mee ga vallen. Mocht je geïnteresseerd zijn, zie bron. Hoe blauwer het water, hoe zuiverder.

De reden dat je de blauwe kleur niet ziet in je glas water komt omdat het simpelweg niet genoeg is om de Rayleighverstrooiing te zien. Vergelijk het met een pan bouillon. Hoe groter de hoeveelheid, hoe donkerder het lijkt. Als je een beetje in een glas doet, zie je nauwelijks de kleur en lijkt het ook doorzichtig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In diepe lagen is water blauw.