maakt bier echt dik of alleen de snacks erbij?

niet dat ik het nu merk maar vroeg het me af:)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
1.9K

Het beste antwoord

In een pijpje (30 cl) of een blikje (33 cl) pils zitten iets minder dan 10 gram koolhydraten (40 kCal.) en 13 gram alcohol (ruim 90 kCal.). Ongeveer, maar het is een vrij nauwkeurige benadering.

De 'grap' is dat alcohol in dranken niet in vet wordt omgezet maar volledig wordt verbrand. dan blijft dus die 40 kCal. over die in lichaamsvet kan worden omgezet. Dat is niet zoveel. Echter, wat je erbij eet aan koolhydraten, vet en eiwitten kan wel degelijk in lichaamsvet worden omgezet. Aangezien de verwerking van alcohol absolute voorrang in de lever krijgt ter verwerking kan bier in combinatie met borrelhappen dus toch wel aantikken. Maar de term 'bierbuik' is dus niet helemaal terecht. Goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

ja, bier maakt dik vandaar het woord bierbuik. In bier zit suikers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alcohol kan omzetten naar vet. Maar geeft inderdaad ook meer de drang om te eten. Dus beide zijn slecht.
Als men minder bier drinkt zal de behoefte naar snacks wellicht wat minderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja,bier maakt echt wel dik.
Als je het (teveel) drinkt.
Een glas bier bevat net zoveel calorieën als een belegde boterham.
In Amerika noemen ze bier niet voor niks 'Liquid bread'( vloeibaar brood')
En wat denk je van al die mannen met een bierbuik?
Erbij snacken is dus helemaal slecht.
Alles met mate hè?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bier bevat veel suikers dus van overmatig bier drinken (waar ook weer veel gist in zit) kun je een bierbuik ontwikkelen, echter is bier ook een eetlustopwekker en dus zijn er naast de bier ook vaak versnaperingen wat nog meer dikmakers zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1 gram vet = 9 calorieën
1 gram alcohol = 7 calorieën
1 gram koolhydraat = 4 calorieën
1 gram eiwit = 4 calorieën

Van geen enkel eten of drinken wordt je per definitie dik. Maar wel door TEVEEL eten en drinken. En dan maakt het niet uit wat dat is, bier, snacks of bruine boterhammen. Zoals je kunt zien zit er in een gram alcohol al vrij veel calorieën. Als man kun je ongeveer 2500 calorieën op een dag binnen krijgen zonder daar dik van te worden. Als je dus bier drinkt zul je minder moeten eten. Hetzelfde met snacks.

Maar zodra je teveel binnenkrijgt blijft het aan je buik hangen :)

Wat wel een verschil is, is dat je lichaam calorieën in drinken niet herkent als energie. Oftewel als je snacks eet krijg je op een gegeven moment het gevoel dat je genoeg op hebt. Met de energie in drinken heb je dit veel minder. Je kunt ondanks dat je net 1000 calorieën aan bier gedronken hebt alsnog honger hebben omdat je lichaam aangeeft energie nodig te hebben. Terwijl dat dus niet het geval is. Oftewel, met drinken is het moeilijker maat te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De snacks erbij Bier maakt je hongerig en dorstig als je dit dus veel drink wil je meer eten