Word je van cola light dik?

Mijn vriendin zei me dat je van cola light net zo dik wordt als van gewone cola, dat er dus ook stiekem suikers of iets anders in wordt gestopt zodat je daar toch dik van wordt. Is dit waar?

als ik in een restaurant zit wil ik niet ongezellig aan de water gaan zitten, maar aankomen wil ik ook niet, dus bestel ik dan een cola light. Als je hier dus toch dik van wordt; wat is dan een alternatief?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
6.8K

Het beste antwoord

Nee, van cola light word je niet dik. Het is gezoet met kunstmatige zoetstoffen die geen calorieën bevatten. De meningen verschillen of die kunstmatige zoetstoffen, zoals aspartaam wel gezond voor je zijn. In ieder geval niet bij grote hoeveelheden.

Net las ik ook een stukje over dat kunstmatige zoetstoffen je doen verlangen naar suiker door een fysiologische reactie. "Kunstmatige zoetstoffen doen vaak het insulineniveau stijgen omdat het lichaam zich voorbereidt op suiker. Als de suiker niet aanwezig is, veroorzaakt dit dat het lichaam naar suiker gaat hunkeren. Studies tonen aan dat deze reacties veroorzaken dat iemand gedurende de hele dag gaat eten." In dat opzicht maakt het je natuurlijk wel dik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 voor de heldere uitleg. Er is onderzoek naar gedaan waaruit blijkt dat zoetstoffen inderdaad de aanmaak van insuline uitlokken. Daardoor krijg je honger en trek in nog meer zoet.
Ritsuka
12 jaar geleden
Zo heb ik het ook geleerd, duidelijk

Andere antwoorden (6)

ja op langer termijn er zitten "zoetstoffen" en nog een x aantal aan E-stoffen waar je niet slanker van word zegmaar. zeker bepaalde E-stoffen die in licht producten zitten zijn erg ongezond. deze zijn dan ook buiten europa in veel landen verboden.

Toegevoegd na 1 dag:
http://www.welenzijn.nl/kunstmatige-zoetstoffen-p3168-nl.html

lees dit maar eens ..licht producten bijwerkingen worden vaak in doofpotten gestopt. en tegen elkaar verteld dat dit fabels zijn..verdiep je hier een goed in en je komt wel beter te weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee hoor cola light is cola light
het is gewoon water met een kleurtje en een smaakje
geworden
maar let er wel op dat light tegenwoordig ook weer niet helemaal suikervrij lijkt te zijn
de en noemt het zero ander sugarfree etc etc
met cola klopt het wel maar anderen kunnen je weer in de boot nemen
maar neem gerust een colaatje hoor
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat smaakje komt o.a. van de zoetstoffen die erin zitten, die slechter voor je zijn dan gewone suiker. Krijg je er op een dag teveel van binnen kun je daar bv diarree van krijgen, o.a.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eet eens een zak suiker naar binnen. Dan krijg je diarree als nooit tevoren.
van 1 glas cola light word je echt niet dik Je moet je af vragen of je de stoffen binnen wil krijgen van die cola bevat wel geen suiker maar wel kunstmatige zoetstof. Water is even gezellig als cola light
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee er zit aspartaam in en deze stof is calorieloos.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat die vriendin van je maar kletsen, van Cola Light wordt je niet dik, je krijgt hooguit tijdelijk een dikke buik wanneer je er liters van achter elkaar drinkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van cola light wordt je niet dik, simpelweg omdat er nauwelijks caloriën inzitten. Wel kan de kunstmatige zoetstof je lichaam "foppen" en effect hebben op de bloedsuiker/insulinespiegel.
Kunstmatige zoetstoffen, die o.a. in cola light zitten, zijn niet goed voor je, als je ze in te grote hoeveelheden naar binnen krijgt. Maar een glas cola light per dag kan echt geen kwaad. En als je er eens twee per dag neemt ook niet. Kunstmatige zoetstoffen hebben, in te grote hoeveelheden, een laxerende werking. Er zitten ook kunstmatige zoetstoffen in tal van zuivelproducten, kauwgom, etc. Houd dus een beetje in de gaten dat je in totaal niet te vaak dit soort producten inneemt.

Conclusie: een glas cola light is een goed alternatief voor iemand die geen zin heeft in de caloriën van een glas gewone cola en maat weet te houden. Lekker van genieten tijdens dat etentje, meid!