Een cilinder is veel steviger dan een blikje met hoeken! Sla maar eens een deuk in een blikje, daarna is het veel makkelijker om hem plat te drukken! Hoeken slijten daarbij sneller. Daarnaast kan ik me voorstellen dat het productieproces voor een rond blikje een stuk simpeler is dan voor een vierkant blik. En inderdaad, een rond blikje ligt makkelijker in de hand.

Toegevoegd na 6 minuten:
(nahjah! iedereen vindt al onze antwoorden stom...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

als je een vierkante variant hebt stroomt het langs je mond naar buiten.

Bij een rond blikje glijd het direct in je mond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Of je hebt een lekke lip.
Omdat dat prettig beet houden is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een cilinder is de sterkste vorm die ook nog eens het gemakkelijktste te maken is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zijn blikjes altijd rond? Als ze vierkant zouden zijn, zouden ze toch veel efficiënter in dozen en supermarktstellingen geplaatst kunnen worden? Tegenwoordig trek je de meeste blikjes zo open, dus het argument dat het blik anders niet geopend kan worden met een opener gaat niet meer op. Mark Geijsel, Amsterdam.

‘Soms is rond beter’, schrijft Bas Kwee, mechanical engineer bij Twister (Rijswijk). ‘Vooral productietechnisch. Als je een vierkante vorm maakt uit een vlakke plaat, heb je meer kans op plooivorming of scheuren. Een ronde vorm gaat veel beter. Ook bij het afsluiten van het blik is dat handiger. De meeste blikken worden afgesloten door middel van een felsbewerking, waarbij de randen worden omgevouwen om elkaar heen. Dit gebeurt met felsrollen, en deze doen het ook weer het beste met ronde deksels. In de hoeken van een vierkante vorm kunnen de rollen niet komen, de randen zouden gaan plooien of scheuren.
‘De efficiëntiewinst van vierkante blikken valt trouwens erg tegen, de dichtste theoretische cilinderstapeling bedraagt 91 procent; er kan dus maar 9 procent aan ruimte gewonnen worden. Daar tegenover staat het extra materiaal dat je nodig hebt voor een vierkant blik. Dat is een belangrijke factor.’
Sabine de Vos (Amstelveen) deed een simpel proefje om de efficiëntie van materiaalgebruik aan te tonen. ‘Neem twee A4’tjes. Tweemaal precies evenveel materiaal. Vouw een in een ronde koker, de ander in een rechthoekige. Vul ze allebei met rijst. De ronde kan veel meer rijst herbergen. Een ronde vorm gaat dus zuiniger met verpakkingsmateriaal om.’
Maar een ronde vorm is ook sterker, schrijft Wilko Emmens uit Castricum, senior researcher bij Corus. ‘Een rond blik verdraagt makkelijker een grote druk. Bij frisdranken en bier levert de overdruk een aanzienlijke bijdrage aan de vormvastheid. Daardoor kan de wand bijzonder dun worden, minder dan 0,1 mm.’ Bij conserven gelden heel andere eisen, aldus Emmens. ‘Het blik wordt verhit om het te steriliseren. De verpakking moet die overdruk kunnen weerstaan. En in de winkel moet de verpakking normaal gebruik, inclusief vallen, kunnen overleven. De traditionele ronde “bus” met ribbels is vanuit dat oogpunt ontstaan.’