Wat is het verschil tussen snelfiltermaling en grove maling koffie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
36.5K

Antwoorden (3)

Grove maling zegt het al de korrels zijn groter deze gebruik je als je koffie maakt op de ouderwetse manier, dus opgieten met heet water. met het koffiezetapparaat gaat het sneller en heb je fijnere koffie nodig om een lekker bakkie te krijgen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De grofte van het koffiemaalsel is onder andere van
invloed op de kwaliteit van de drank. Wanneer koffie
te fijn wordt gemalen, kunnen zich een aantal problemen
voordoen. Zoals het vervliegen van de aromagassen,
zodat deze niet meer door het water opgenomen
kunnen worden en het dichtslibben van de
Invloeden bij de koffiebereiding
filter, waardoor de koffie niet door kan lopen.

Bij te grove maling komen water en aromagassen onvoldoende met
elkaar in aanraking en krijgt men slappe
koffie. Gebruik daarom, afhankelijk van de apparatuur,
altijd de juiste maalgrofte voor een optimale
koffiekwaliteit. Vaak wordt bij de apparatuur een
advies gegeven over de maalgrofte van de koffie.

Doorgaans dient een fijne maling, snelfiltermaling,
gebruikt te worden bij een zetmethode van 2 tot 8
minuten, zoals de snelfiltermethode. Duurt het zetproces
15 tot 20 minuten, dan dient veelal standaardmaling
gebruikt te worden. Voor espressoapparatuur
gebruikt men speciale espressomaling; de maling is
per machine af te stellen. De fijnheid van het maalsel
hangt ook hier weer af van het soort apparatuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grove maling is grover , en derhalve handiger voor stalen filters van volume koffie machines zoals percolators , en doorstromers. waar aanzienlijk meer water de koffie moet passeren, (snelfilter laat het water langzamer door, (filter kan het dan niet bolwerken) Snelfilter maling moest vroeger eigenlijk altijd met papieren filters , Maar is dus snel omdat het water eerder (of in 1 x) de smaak van koffie aanneemt.

Tegenwoordig zijn de mazen van bijboorbeeld percolator filters zo klein dat je hier zonder papier ook snelfilter in kan gebruiken.
Al is dit een nood oplossing (op de camping manier) omdat je op moet blijven letten dat de filter niet overloopt.

Snelfilter kan je voor grote of kleine machines gebruiken, grof eigenlijk alleen voor grote machines.

Grove maling is volgens mij wel weer goedkoper omdat het een maling minder heeft ondergaan.