Hoor je, bij de bestelling van een glas wijn, een minimale hoeveelheid te krijgen?

Ik was zondag zoals zovelen op het strand en bestelde onder andere een rosé. Daarop kwam een glas met een schamel laagje van 1 a 1,5 cm rosé a raison van 3,75. Het was eigenlijk een zielige vertoning dat je als ondernemer zo probeert je verpeste zomer probeert te compenseren.

Kun je hierover klagen met op feiten gebaseerde gronden, of is het slikken (een beetje dan) en er nooit meer komen?

12 jaar geleden
in: Dranken
4.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zij moeten het maar durven om zo`n slokje bij jou te brengen .
En ik zou er zeker wat van te zeggen .
Dan heb je nog de kans dat je een vol glas gratis krijgt .

Het beste antwoord

€ 3,75 is veel geld, dus mag je verwachten dat je zoals eerder geschreven is ca. 10 cl. in een glas krijgt. De norm is 10 gram alcohol in een glas. (vergelijk met bier of jenever. de inhoud blijft ca 10 gram alcohol) Het woord norm zegt het al, het is geen standaard regel, die wettelijk is vastgelegd. De grootte van het glas maakt dan niet uit. Een groter glas doet vaak sjiek aan, dat is dan de keuze van de eigenaar.

Vragen staat vrij, en je kunt altijd vragen of de schenker zich niet vergist heeft. Ben je het er dan niet met het antwoord eens, dan kun je dat aangeven. De keus is dan aan de ober of aan jou wat er gaat gebeuren. Of er wordt bijgeschonken, of je stuurt hem terug en besteld wat anders of je verlaat inderdaad het etablissement.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
Ben het met je eens. Alleen was de situatie afgelopen zondag niet zodanig dat je zomaar even een ander terras op zocht, het was op het strand van Hoek van Holland overal vol. (maar dat kon jij niet weten)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee Paulus 811, misschien dan toch wel vriendelijk vragen of het normaal is wat hij schenkt. Mijn ervaring is at men niet voor het woord wil hebben te weinig in een glas te doen, dus ze zullen al snel geneigd zijn om bij te schenken. Mijn grootste ergernis is een biertje wat slecht getapt is, waar je de hoofdprijs moet betalen. Half bier, half schuim komt nog wel eens voor, met name op festivals of tentfeesten (hier in de regio Achterhoek) vrij populair).
Overigens betaal je behalve voor de wijn ook nog voor de entourage. Een glaasje wijn op een terras aan het strand is natuurlijk iets anders als in een wegrestaurant, alhoewel ik sowieso vind dat het grote graaien door de horeca is begonnen toen de gulden een euro werd. Zowel met eten als met drinken.
paulus811
12 jaar geleden
Inderdaad, een slecht getapt biertje komt maar al te vaak voor. De meesten weten niet hoe je de glazen behandeld en een goed biertje tapt. Ze zijn al blij dat ze het bier in het glas krijgen. Vaak is het ook te lauw of zoals je zegt veel teveel schuim of in een smerig glas waardoor de boel dood slaat. Eigenlijk zou iedereen die bier verkoopt verplicht op cursus moeten naar Munchen tijdens de Oktoberfeesten. Daar kunnen ze pas tappen! Moet ook wel, want er gaat 7 miljoen liter in twee weken doorheen ;-)
paulus811
12 jaar geleden
Best onderbouwde antwoord, waarvoor d(r)ank.

Andere antwoorden (5)

Ik zou er zeker iets van zeggen, maar het hangt er natuurlijk wel van af hoe groot het glas was. Als het een erg groot, modieus, glas was, dan is een klein bodempje al een heleboel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou inderdaad maar zó kunnen!
paulus811
12 jaar geleden
Het was inderdaad wel een redelijk breed glas, maar de hoeveelheid rosé was echt minimaal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik jou was, had ik er gewoon vriendelijk wat van gezegd. Misschien was het niet met opzet zo weinig geworden. Boos worden kan altijd nog.
paulus811
12 jaar geleden
Ik ben niet boos geworden, daar was het veel te mooi weer voor ;-) Maar opzet was het wel, want ik zag het bij iedereen die rosé of witte wijn bestelde. Allemaal slechts een bodempje in het glas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je er beter iets van had kunnen zeggen. Misschien was er een aardige reactie gekomen die een boel had goedgemaakt. Nu blijf je sowieso met een dubieus gevoel zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor een 'dubbel gevoel' was de hoeveelheid wijn te klein..:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
::))
Er bestaat wel een maximum, maar een minimum is niet wettelijk bepaald. Echter is het wel schaamteloos om 1 a 1.5 cm in een glas te doen. Hoe groot het glas ook voor de show is. Dit is dus niet echt handige marketing voor de uitbater. dan kan ie beter een klein glas tot de rand doen.
Over het algemeen is c/a 100cc de maatstaaf en gaan er dan tussen de 6 en 7 glazen uit een fles.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is een glas tot de rand vol doen ook niet een beetje onfatsoenlijk? Een heeeel groot glas zie je wel vaker met wijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat is ook niet zoals het hoort, maar de rasechte Nederlander zal over zo'n vol glas niet zo snel klagen, denk ik.
paulus811
12 jaar geleden
7 glazen ongeveer uit een fles is ook hoe ik meestal reken als ik zelf wijn inkoop. +
Frimu2
12 jaar geleden
@ ton65
Hebbie gelijk in. tot de rand staat staat ook raar bij wijn.
Helaas niet. In dit geval had ik het, zoals mijn voorganger al zij, geweigerd en terug gestuurd waarna ik een ander restaurant had bezocht. Misschien ziet het restaurant dan ook dat het wellicht niet door de beugel kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
Klopt en zou ik normaal gesproken ook zeker doen. Alleen was ik zondag op het strand van Hoek van Holland sowieso al blij dat ik een plek kon vinden. Want het zat overal vol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is vervelend. Volgende keer beter hoop ik voor je! ;-)
Bij het voorproeven van de wijn hoort er 1cm ingeschonken te worden. Mocht de wijn dan "goedgekeurd" worden, dan wordt het glas bijgevuld. Als het een volgende keer weer ergens gebeurt (is mij nl ook wel eens overkomen) dan een opmerking plaatsen in de trant van: de wijn is goed, het glas kan gevuld worden. Het getuigt niet van klantvriendelijkheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
das een goeie!+
Ja, je moet ook niet in van zulke aggenebbes zaken een glas wijn bestellen. Mijn ervaring is dat wanneer je in een goede zaak komt je een ruimschoots gevuld glas krijgt.