hoe kan ik zelf wijn maken zonder suiker te gebruiken?

ik had een recept gevonden om zelf wijn te maken daar moet 3! kilo suiker in wat kan ik als vervanger gebruiken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
2.5K

Antwoorden (4)

3 kilo suiker op hoeveel wijn?

Je zou misschien een zoetstof kunnen gebruiken, daar ben je wel veel minder van nodig maar ik weet niet of dit met wijn kan. Lijkt me eerlijk gezegd ook geen normaal wijnrecept dan want daar gaat wel een ingewikkeld proces aan vooraf waar je normaal gesproken volgens mij nooit zoveel (of zelfs helemaal geen) suiker voor hoeft te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De suiker moet erin voor het vergistingsproces naar alcohol, en niet zozeer voor de zoete smaak. Dus het heeft geen zin om suiker te vervangen door zoetstof, want dat heeft een geheel andere samenstelling en dan werkt het recept niet meer.
12 jaar geleden
Voor suiker bij het maken van wijn is geen vervanger te vinden. Tenzij je druiven van zichzelf een zeer hoog percentage suikers bevatten (heel vaak is dat te laag) moet je suiker toevoegen om voldoende alcohol te genereren tijdens het hele proces. Als het goed is wordt die suiker nagenoeg geheel omgezet in alcohol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus....veel, zeer veel suiker gebruiken! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jahaa... maar er eerst alcohol van maken en daarna pas naar binnen kieperen! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat gaat in mijn geval helemaal op, want "suiker" heb ik al!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De mens, Jelle, is geschapen (of is het geschept, net zo als papier) om de geboden te overtreden! Wie ben ik dan als simpele diabeet om daar geen gevolg aan te geven?
Ik heb mij daarin altijd een matig mens getoond en daarbij, het credo tegenwoordig is, dat een diabeet, mits met mate, alles mag eten, wat een non diabeet ook tot zich neemt.
Tenslotte houd ik het al 28 jaar uit met diabetes en tegen nog eens 28 jaar, zeg ik geen nee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De 'grap' is dat alcohol weliswaar 7 kilocalorieën per gram oplevert maar dat daar niets van wordt omgezet in lichaamsvet. Dat gebeurt natuurlijk wel met de meegeconsumeerde borrelhappen. Overigens ben ik het niet eens met de vaak gehanteerde stelling dat diabetici alles mogen mits evenwichtig conform de richtlijnen van het VC zolang de calorieën maar binnen de perken blijven. Niet overgewicht maar insulineresistentie door geraffineerd voedsel is de hoofdoorzaak van diabetes type 2. En van overgewicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom wordt er altijd over druiven geschreven als het om wijn gaat. Er zijn tig andere mogelijkheden, vlierbessen, erwtendoppen, pruimen, appelen en ga zo maar door.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@boerderijbert: je hebt helemaal gelijk! Maar de grap met de suiker speelt daarbij precies dezelfde rol.
De druiven die je in Nederland plukt hebben zeer weinig suiker. Hierdoor krijg je in je wijn normaal gesproken maar een paar procent (5-7%) alcohol. Om ervoor te zorgen dat je alcohol gehalte hoger wordt, voeg je suiker toe.

Je hebt een recept zeg je. Persoonlijk zou ik me niet aan het recept houden. Je kan bij bv brouwmarkt.nl een water dichtheid meter kopen. Hiermee bepaal je het suikergehalte aan het begin van het proces (Dus nadat je de druiven / het fruit tot sap verwerkt hebt). Aan de hand van het start suiker gehalte, en het gewenste alcohol percentage kan je in een tabel opzoeken hoeveel suiker er in moet om je gewenste alcohol gehalte te halen.

De laatste maanden heb ik rond de 80 liter wijn gemaakt van appels, pruimen, vlier, peren en druiven. In totaal zit daar wel 15kg suiker in. Van die suiker is na de gisting niets meer over, omdat ik altijd minder suiker in de most heb dan de gist aankan (Gist sterft normaal gesproken bij 14% alcohol. Als er dan nog suiker in zit, zal je een zoete wijn hebben. Echter, heb je minder suiker dan nodig is voor 14%, dan heb je een droge wijn. Er zijn ook gistsoorten die tot wel 17% gaan het zogenaamde turbogist).