Hoeveel euro ben je ongeveer kwijt als je voor 80 personen drank moet kopen? Zie uitleg?

Het gaat hier alleen om frisdranken, sinaasappelsap en appelsap, bier en wijn.
Ik wil een indicatie van hoeveel je ongeveer in moet kopen, en hoeveel je ongeveer kwijt bent in totaal.
Het zijn dus 80 personen. Het is voor een feest van ongeveer 4 ½ uur. Het is op een lente avond, zowel binnen als buiten.
Ik kijk al de hele avond (en deel van de nacht) op internet naar geschikte dingen..maar kan niks vinden.
Naar de slijter gaan heeft geen zin, ik wil zelf kratten kopen bij de supermarkt en goedkope wijn halen bij een budget supermarkt.
Kan iemand me helpen??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
29.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou zeker wel naar een slijterij gaan, heb ik op een bruiloft ook gedaan. Een beetje goede slijter neemt de niet aangebroken flessennamelijk terug, en berekent ze niet. Zo heb je alles ruimschoots op voorraad en ben je absoluut goedkoper uit omdat je nooit teveel koopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke..maar wat kost het dan? Wat dat is dus de vraag. Ik wil eerst weten of het uberhaupt geld scheelt voor ons, ipv de feestlocatie zelf.

Het beste antwoord

Dat is best lastig in te schatten altijd, ligt aan welke mensen er komen en wat ze drinken.

Doorgaans kan je gemiddeld uitgaan van het volgende:

40% drinkt bier
20% wijn
40% fris

Uiteraard kan je zelf het beste bepalen welk percentage je moet hanteren, maar dit is zo'n beetje waar ik altijd rekening mee hou en wat ik zie op feestjes.

Uitgaande van deze percentages:

Dan zou 32 man bier drinken. Gemiddeld 2 flesjes per uur (Eerste uur vaak wat meer maar neemt weer af)
Dat is dan (2x 4 uur) = 8 bier p.p. x 32 man = 256 biertjes.
Dat zijn afgerond 11 kratten.

De wijndrinkers, ook gemiddeld 2 p.u. (2x 4 uur) = 8 wijn p.p. x 16 man (20%) = 128 wijntjes. Uit een fles/pak wijn zal je zo'n 5 glazen halen. Afgaande van een literpak 128 delen door 5 zijn afgerond 26 pakken flessen wijn.

Frisdrinkers, de overige 40% 2 drankjes p.u. (2x 4 uur) = 8 fris p.p. x 32 man (40%) kom je op 256 glazen fris.
Uitgaande van een pet-fles van 1,5 liter, daar haal je gemiddeld 6 glazen uit. 256 : 6 = afgerond 43 flessen fris.

11 kratten a gemiddeld 11 euro = 121 euro
26 pakken wijn, gemidd. 1,20 = 31, 20
43 flessen fris, gemidd. 1,65 = 70, 95 euro.

Statiegeld NIET meegerekend. Zonder statiegeld zou je dus op zo'n kleine 225 euro uitkomen.

Let wel, uiteraard is deze berekening gebaseerd op bovenstaand gemiddelde van 2 drankjes per uur en percentage. En ik ben gemakshalve uitgegaan van 4 uur.

Je moet dit zelf eventueel aanpassen, dat kan je zelf ook het beste inschatten. Een en ander is natuurlijk te besparen op de grootte van het glas (bij fris en wijn). Misschien haal je wel 8 glazen uit 1 fles drank. En ik heb de appelsap/sinaasappelsap niet meegenomen in deze berekening. En uiteraard kan je misschien 2 liter flessen, biertapjes e.d. inslaan, maar dat mag je zelf uitzoeken wat goedkoper is. :-)

Maar neem aan dat je met dit antwoord een redelijke indicatie hebt hoe je kan inschatten hoeveel drank je moet inslaan.

Proost alvast!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ruik een beste antwoord, kan haast niet anders, uitgebreid antwoord en helder geschreven, grote +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geloof dat ik op andere feestjes kom. Daar wordt veel meer wijn gedronken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wijn voor 1.20.... waar haal je dat dan vandaan?
Goedkoopste wat nog lekker is is de spatlase van de aldiwijn voor 2 euro
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een goede wijn, kost toch minimaal 3 euro en dat is heel goedkoop..Spatlese is geen wijn na mijn mening..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onze normale wijn (kaapsepracht) is 2,99 geloof ik. Maargoed, dat maakt even niet uit. Dit antwoord is TOP !!!
Hier heb ik super veel aan!
Wij slaan wel meer wijn is, die is voor onze familie (haha) een beetje te weinig, maar je antwoord is super!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Ytjem graag gedaan hoor! En wat ik al schreef, het is een voorbeeld indicatie. Je komt er (gezien jouw reactie) vast uit! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, helemaal ! :D Ik ga de vraag sluiten, aangezien er geen beter antwoord meer kan komen haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo, vraag gesloten, het beste antwoord ;)

Andere antwoorden (3)

Ongeveer 6 kratten bier. 10 flessen wijn en 10 pakken frisdrank.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben elk jaar op mijn verjaardag met 60 man rond de 400 euro kwijt aan drank
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt er aan welke gasten je ontvangt: jongeren, studenten, vrienden van je vereniging consumeren meer dan bejaarden en de collega's (met hun partners)van je werk. Verder ligt het er aan of de dranken geserveerd worden of iedereen zelf kan inschenken. Ook wat er aan entertainment is kan belangrijk zijn, een band of disco, verhoogds consumtieverbruik. Met hapjes e/o/ een koudbuffet / barbeque is het verbruik iets minder.

Je kan rekenen in tijd van 4.30 uur op ca 6 tot 10 consumpties p.p. (normaal gebruik) grote drinkers 10/20 consumpties.
er gaan 6 glazen wijn uit een liter / 6 limonade (cola glazen) uit 1 1/2liter frisdrank. Voor bier zou ik blikjes kopen, geen halve liters. Goede en goedkope wijn kan je kopen bij de Aldi (Zuid Afrikaanse wijn) Zou het verdelen in meer wit en rose dan rood, gezien het seizoen.Let wel op dat te goedkope wijn mensen ziek kan maken, waar je niet op zit te wachten. Bij sterke drank kan je het beste doseerkurken gebruiken anders drinken de gasten snel te veel.
Overigens hebben sommige slijters ook goedkope wijn die je na afspraak eventueel terug kan brengen.

Succes met de voorbereidingen want bij 80 personen komt vraagt toch wel wat organisatietalent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord hartstikke bedankt!
Ja, het heeft indd wel wat organisatietalent nodig, maar, ik ben optijd, het is namelijk voor eind mei haha