Alcoholgebruik en verkeersdeelname is een wereldwijd probleem. Het gebruik van alcohol in het verkeer heeft een negatieve invloed op de verkeersveiligheid.
Wanneer iemand is aangehouden vanwege het rijden met een te hoog alcoholgehalte in het bloed ontstaat er het vermoeden dat er sprake kan zijn van probleemgebruik. De alcoholkeuring is nodig om dat vermoeden te bevestigen of te ontkrachten. Het onderzoek wordt uitgevoerd door een psychiater en is niet bedoeld als behandeling, maar als een taxatie van de medische of psychische situatie.
Voorafgaand aan een onderzoek naar alcoholgebruik moet er een bloedonderzoek verricht worden. Dit kan tot twee weken voordat de keuring plaatsvindt. Tijdens de keuring wordt een aantal vragen gesteld over het alcoholgebruik van de persoon in kwestie en de persoonlijke omstandigheden. Deze vragen zijn samengesteld op basis van DSM-IV-(TR)-classificatie. Daarnaast vindt er een lichamelijk onderzoek plaats, waarbij de arts let op lichamelijke aanwijzingen voor overmatig alcoholgebruik.
De bevindingen van de arts en de resultaten van het bloedonderzoek worden vastgelegd in een verslag van bevindingen. Dit verslag wordt naar het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen opgestuurd ter beoordeling. De divisieartsen van het CBR stellen daarna de uitslag vast. Op grond van die uitslag bepaalt het CBR of de persoon zijn of haar rijbewijs mag behouden.
Amadea