Krijg je van koffie echt meer energie?

Het schijnt ook deels psychologisch te zijn. Is dit waar? Zo ja waarop baseert men dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
7.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is het idd deels psychologisch,want op mij heeft koffie/caffeine totaal geen effect.Zelfs als ik een hele pot leegdrink slaap ik gewoon de hele nacht zonder problemen.
En ik ben niet de enige,weet ik.

Het beste antwoord

Ín koffie zit cafeïne. Dat wordt snel opgenomen in het bloed, de helft van de cafeïne al drie tot vier minuten na de koffieconsumptie. Maar door de koffie met melk en suiker te drinken wordt de opname vertraagd.
Ongeveer twee en een half uur na het koffiedrinken is het effect van de cafeïne het grootst. Het werkt direct op de hersenen en stimuleert de afgifte van het stresshormoon adrenaline; ook de afgifte van dopamine wordt gestimuleerd. Dopamine is een neurotransmitter die maakt dat je je gelukkiger voelt.
Cafeïne lijkt veel op adenosine. In de hersenen zorgt adenosine voor een vertraagde hersenactiviteit. Doordat cafeïne de adenosinereceptoren blokkeert, wordt dit effect teniet gedaan. Hierdoor voelen mensen zich minder moe.
Het belangrijkste effect van cafeïne is dus een licht stimulerende werking op het centrale zenuwstelsel. Slaperigheid vermindert, je voelt je minder moe en kan je beter concentreren. Cafeïne werkt stimulerend op de hersenen, nieren, maag en darmen.

Wanneer je te veel cafeïne binnenkrijgt, kan je last krijgen van rusteloosheid, beven, duizeligheid, suizende oren en hartkloppingen. Bij sommige mensen is dat al het geval bij 1 kopje koffie laat op de avond. Anderen hebben er helemaal geen problemen mee.
Cafeïne wordt in het lichaam door de lever afgebroken. Ongeveer vier uur na consumptie is ongeveer de helft van de cafeïne uit het lichaam verdwenen.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, van koffie krijg je niet meer energie.
Je krijgt alleen een 'boost' van de cafeïne, waardoor je moeheid even een beetje wegzakt en je er weer even tegenaan kunt, maar dat hou je geen dagen en dagen lang vol. Hooguit effe een uurtje.