Waarom krijg ik van cafeine vrije koffie hoofdpijn?

Als ik er 2 drink krijg ik hoofdpijn na een tijdje.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
10.2K

Het beste antwoord

Waarschijnlijk krijg je geen hoofdpijn van de cafeïnevrije koffie, maar van het gebrek aan echte koffie. Als je lichaam gewend is, om dagelijks echte koffie te drinken, dan heeft je lichaam daar behoefte aan.

Je zult dus ook hoofdpijn krijgen als je helemaal geen koffie drinkt. Als je dezelfde hoeveelheid echte koffie zou blijven drinken èn daarnaast ook nog caffeinevrije koffie, dan krijg je geen hoofdpijn.

De cafeinevrije koffie is hier dus niet de boosdoener, maar de ontwenningsverschijnselen van het stoppen van drinken van echte koffie.

Natuurlijk is nicotine qua schadelijkheid niet te vergelijken met cafeine, maar ook iemand die stopt met roken, krijgt te maken met ontwenningsverschijnselen. Je lichaam is gewend aan de inname van bepaalde stoffen, en als je daar mee stopt, moet je er even aan wennen. Met b.v. hoofdpijn als gevolg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, cafeïne-onthouding kan een stekende hoofdpijn veroorzaken. Weekendmigraine is berucht. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik drink meestal maar 2 koppen koffie per dag, maar als ik dat oversla, nem ik zeker van een knallende koppijn.

Andere antwoorden (2)

Cafeïnevrije koffie is niet geheel cafeïnevrij en zou bij hoofdpijnpatiënten, die vaak gevoeliger zijn voor
cafeïne, al bij een kleine hoeveelheid klachten kunnen geven.

Bij verdenking dat cafeïne vrije koffie klachten veroorzaakt moet is daarom het advies, om te stoppen met het drinken hiervan.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken iemand die hoofdpijn krijgt als hij bij ons zonder cafeïne drinkt en het over gaat als hij weer met cafeïne drinkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ redroses: dat is bij mij ook zo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
AlphaLimaSierra:+
In de Bonifatius Hoofdpijnkliniek is uit de praktijk gebleken dat er patiënten zijn die aangeven hoofdpijn te krijgen van cafeïnevrije koffie die cafeïnevrij gemaakt is door middel van de DCM methode. Aan te raden dan om alleen die cafeïne vrije koffie te gebruiken welke volgens de watermethode en niet de chemische cafeïnevrij is gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, koffie waar de koffie volgens de dcm methode uit is gehaald is vergif. Net als Senseo trouwens.