Wie heeft er mogelijke manieren om een blikje mixdrank (alcohol) van 25cl zo snel mogelijk ijskoud te maken?

Ik drink graag een ijskoud mixdrankje. Nu moet ik het een uur in de diepvriezer leggen vooraleer het ijskoud is (zelfs met instelling -4° onder nul in diepfries). Wat is een snelle manier om een blikje mixdrankje van 25cl zo snel mogelijk IJSKOUD te krijgen? Wat is het snelst IJSKOUD bij onderstaande suggesties? Heb je zelf ook een idee om het blikje (s) zo snel mogelijk IJSKOUD te krijgen :

- de inhoud van het blikje in een lege plastieken fles gieten en de plastieke fles dan in de diepfreezer leggen?
- de inhoud van het blikje in een pint gieten en die pint gewoon in de koelkast zetten?

- 5 ijsblokjes in een pint gieten en dan de "lauwe, warme" inhoud van het blikje in de pint gieten (waar dus de ijsblokjes inzitten. Is het drankje dan ijskoud? Ik zou denken van niet, want je giet toch "lauwe, warme" inhoud in een pint met ijsblokjes

-;;;

zelf een idee?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
?

Het beste antwoord

Om te beginnen: -4 graden celsius is nogal warm voor een diepvries, bedoel je niet een vriesvakje in je koelkast?

Voor de allersnelste manier om je mixdrankje ijskoud te krijgen, heb je een cocktailshaker nodig. De goedkoopste die je kunt krijgen volstaat. Kun je er echt niet aan komen, pak dan een zeef.

Dan nu de werkwijze:
- Pak veel ijsblokjes (die heb je van tevoren al klaarliggen in de vriezer).
- Leg de ijsblokjes in een schone theedoek.
- Pak een hamer, een deegroller, iets waar je flink mee kan meppen.
- Mep de theedoek tot de ijsblokjes erin goed vergruisd zijn.
- Vul de cocktailshaker (of een maatkannetje of iets dergelijks) met ijsgruis.
- Giet *voorzichtig* (anders ben je al je bubbels kwijt) je mixdrankje eroverheen. In dit geval dus ook niet schudden!
- Giet na een minuut of twee je ijs- en echt ijskoude drankje in een glas. Heb je geen cocktailshaker, doe het dan door een zeef, het overgebleven ijsgruis mag niet meekomen.

Op deze manier wordt je drankje het allersnelste koud. Hoe het werkt: ijsgruis heeft veel meer oppervlakte dan ijsblokjes, waardoor de vloeistof veel sneller zijn energie kwijtraakt aan het opwarmen/laten smelten van al dat ijs. Het is alsof je de vriezer in je drankje stopt in plaats van je drankje in de vriezer.

Natuurlijk is het ook weer niet de bedoeling dat je mixdrankje helemaal verwatert, daarom giet je de koudgeworden drank *zonder* ijsgruis over in een glas. Anders smelt het ijs verder terwijl je drinkt, en is je laatste slok meer water dan mixdrank.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

het blikje in een metalen kast leggen. En dan even met een brandblusser er in spoten paar seconde. En dan heb je een ijskoude blikje...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- pak een kom en vul deze met 50% water en 50%
ijsblokjes.

-gooi er keukenzout bij

- roer dit zon 2 minuten rond

- haal je blikje van min 30 eruit,en cheers;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb mijn koelkast afgesteld op 4 graden.
zet het glas waar je het in wilt doen ook gewoon de hele dag in de koelkast.evt in de diepvries de hele dag.
dan nog evt ijsblokjes erbij.
lijkt mij dan koud genoeg om te drinken.