Sommige mensen eerder dorst dan andere?

Mijn vraag is: Hoe komt het dat sommige mensen eerder dorst hebben dan andere. Terwijl je op dezelfde momenten wat drinkt.. Ik heb bijvoorbeeld op elk moment van de dag wel een droge keel en heb ik zin om wat te gaan drinken. Mijn vriendin kan makkelijk een dagdeel zonder drinken. En als ik dan vraag heb je dan echt geen dorst? Dan antwoord ze nee niet zo erg..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken

Antwoorden (3)

Omdat lijven verschillen. Niet iedereen verwerkt vocht hetzelfde, en daarnaast kun je een droge mond en dus een dorstgevoel hebben als je meer door je mond ademt.
Op zich lijkt een dagdeel zonder drinken me wel lang, de vochtinname een beetje spreiden over dag lijkt me handiger, want je zult toch minimaal 1,5 liter moeten drinken op een dag, en min de nacht plus nog een dagdeel hou je niet zoveel tijd over om dat te drinken en dan ook nog ook plek in je maag te hebben om fatsoenlijk te eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HEt is ook een kwestie van gewenning. Als ik druk ben, thuis bijvoorbeeld valt het me minder snel op als ik dorst heb. Wanneer ik op het werk ben en ik zet een fles water neer dan drink ik hem zo leeg. En heb ook eerder het 'dorst' gevoel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt verschillende soorten dorst onderscheiden. Het acute dorstgevoel bij warm weer en grote inspanning waardoor je bovenmatig gaat zweten, de iets mildere vorm als je bij normaal weer en matige inspanning een poosje niets gedronken hebt, zijn de bekende vormen, gerelateerd aan het dorstgevoel. Maar ook een aantal kwalen zoals maagpijn, hoofdpijn, obstipatie, verwarring, duizeligheid, concentratiestoornissen kunnen door een gebrek aan vocht in de circulatie in de hand gewerkt worden en in feite dorst genoemd worden.

Dorstgevoel kun je onderdrukken, bewust of onbewust. Ik heb de afgelopen jaren nogal wat mensen uit warme streken gezien, zowel natte als droge, zoals Cambodja, Irak, Soedan, waar 40, 45 graden niks bijzonders zijn. Die mensen moeten zich er vaak toe zetten om voldoende te drinken omdat hun dorstprikken in ons klimaat onvoldoende werkt. Die is door gewenning aan grote hitte om de tuin geleid.

De berichtgeving over wat voldoende vochtinname is verschilt nogal. Ik denk dat je moet proberen om je urine lichtgeel te houden. Moet je daar erg veel voor drinken dan is het ook nodig om voldoende zout naar binnen te werken. Dat weet men in warme oorden over het algemeen wel waardoor daar meer zout aan het eten wordt toegevoegd.