Waarom zeggen ze dat wijn drinken gezond is en hoeveel moet je er dan wel niet van drinken om effect te krijgen?

En wat voor wijn moet je dan drinken om effect te krijgen ?

als je 2 glazen per dag wijn drinkt, kun je toch op een moment, helemaal niet zonder wijn ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken

Antwoorden (3)

In wijn zitten stoffen die de weerstand van het menselijk lichaam ondersteunen, waardoor je weerbaarder wordt tegen bijvoorbeeld griep en verkoudheid. Vooral rode wijn, waarin de stof tannine uit de schillen en pitten van nature aanwezig is, heeft hierin een ondersteunende functie.

De in de wijn aanwezige alcohol heeft een bloed verdunnende werking waardoor een betere doorbloeding van alle organen (ook hersenen en geslachtsorganen), zorgdraagt voor een betere stofwisseling wat op haar beurt zorgt voor lichamelijk en psychisch welzijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rode wijn helpt hart en vaatziekten te voorkomen. Dat nut wordt bij een glas wijn per dag bereikt. Als je meer gaat drinken worden de schadelijke effecten van de alcohol groter dan het nut.

Alcohol is niet zo verslavend dat je daar na een glas per dag compleet afhankelijk wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste berichten over dat rode wijn gezond is, worden verspreid door mensen in de wijnhandel.
Op reguliere gezondheidswebsites lees je vaak dat het alléén gezond is voor mannen van boven de 40 oid. Voor vrouwen is het ongezond, omdat het de kans op borstkanker verhoogt, wat belangrijker is dan de kans op hart- en vaatziekten. En voor mannen onder de 40 (ik weet de precieze leeftijd niet meer) geldt het ook niet, omdat voor hen de kans op hart- en vaatziekten nog weinig speelt, waardoor het niet opweegt tegen het negatieve gezondheidseffect van de alcohol.