Hoe wordt appelsiensap nu écht gemaakt?

Ik kan moeilijk geloven dat het allemaal puur sinaasappelen zijn. En wie al eens versgeperst sap gedronken heeft weet dat dit helemaal niet lijkt op t sap in de winkel. Hoe doen ze dat nu?

Toegevoegd na 4 minuten:
100% geconcentreerd staat er, zonder toegevoegde suikers

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
5.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je versgeperst sap een tijdje laat staan, gaat het smaken zoals sap uit een pak.

Antwoorden (5)

Waarschijnlijk met veel kleur-, geur-, en smaakstoffen. En 10 procent sinaasappel ofzo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan wel kloppen, maar vers geperst sap is écht vers; uit een pak heeft al een tijdje gelegen en zitten wellicht wat conserveeringsmiddelen op.

Als je kijkt naar de light variant, vind je ook alle andere stoffen; http://www.appelsientje.nl/Assortiment/Minder-Calorieen/Appelsientje-Sinaasappel-Light.appelsientje

Ik zou voor de gein eens mailen naar appelsientje en hen om een antwoord vragen ;) Wellicht kun je er nog een pak sinasappelsap uit trekken :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Direct na het plukken op de plantages (vaak in Brazilie of Florida) gaan de sinaasappels naar de fabriek waar de geperst worden. Het sap wordt dan (na uitzeven van de vezels en velletjes) ingedikt tot een sapconcentraat. Tijdens dit indikken (inkoken onder vaccuum) vervliegen ook veel aromastoffen; deze worden opgevangen om later weer terug te worden toegevoegd. Het concentraat gaat vervolgens per boot naar Europa. In de fabriek gaat er vervolgens weer water bij het concentraat tot de originele dikte weer is bereikt. De opgevangen aromastoffen er weer bij (of andere natuurlijke sinaasappel aroma's. Google maar eens op "ftnf"), pasteuriseren en afvullen in pakken of flessen.
Uiteindelijk wordt dus wel geprobeerd het originele sap te restaureren zonder sinaasappel-vreemde toevoegingen.

Dit sap smaakt inderdaad heel anders dan versgeperst: alle bewerkingen zoals indikken en pasteuriseren hebben invloed op de smaak. Ook zitten er veel minder vezels/velletjes in.
Utrecht
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik mis alleen de bron nog
Utrecht
12 jaar geleden
@panteao: de aromastoffen die hier in Europa worden toegevoegd zijn echt afkomstig uit sinaasappelen. Niet persé dezelfde maar het is wettelijk geregeld dat deze componenten niet chemisch gesynthetiseerd of sinaasappel-vreemd mogen zijn. Dus geen "chemische smaakverbeteraar".
Het is vaak consentraat die gebruikt wordt. Ze persen de sinaasappels. Vervolgens onttrekken ze het vocht en wordt het vacuüm getrokken. Op deze manier is het goedkoop vervoeren naar de fabrieken. Vervolgens wordt er water bijgedaan en soms suikers. Zo verkopen ze het in de winkels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er op een pak sinaasappelsap staat dat het 100% sinaasappelsap is, dan is het 100% sinaasappelsap, zonder enige andere toevoeging. Ook als het gemaakt is van sapconcentraat, dan blijft het sinaasappelsap. Soms wordt er zoveel mogelijk water uitgehaald, en later weer toegevoegd, omdat dat handig is met vervoer.

Als dat niet zo zou zijn, en er zouden andere spullen toegevoegd zijn, (en niet op het pak staan!) dan zijn de rapen gaar. Want er zijn talloze instanties die dat allemaal goed in de gaten houden. Foodwatch, consumentenbond, VWA etc. Een fabrikant van sinaasappelsap kan het zich echt niet veroorloven om foute info op het pak te zetten, want de waarheid komt snel aan het licht, en dan kan hij zijn fabriek wel sluiten. Want consumenten pikken dat niet.

Mocht je toch twijfelen, mail dan de fabrikant. Als hij zwart op wit antwoordt, dat het 100% sinaasappelsap is, zonder enige toevoeging, en het blijkt achteraf toch niet zo te zijn (die kans is nihil) dan sta je heel sterk. Want dan rommelt de fabrikant niet alleen met de info op zijn pak, maar liegt hij ook, en gaat hij 2 keer in de fout. ;-)