Waarom worden in sommige landen een glas water bij een kopje koffie geserveerd?

9 jaar geleden zijn we voor 't laatst in Oostenrijk geweest, na 15 jaar achtereen daar vakantie te hebben gevierd, wilden we weer eens gaan, dit keer met de kinderen. Nooit kregen we daar water bij de koffie. Maar nu wel, achteraf zit ik nog steeds met de vraag.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
8K

Het beste antwoord

Koffie onttrekt vocht aan je lichaam. Daarom krijg je in veel landen standaard een glaasje water bij de koffie om je vochtbalans op peil te houden.
In de praktijk is het overdreven, want je moet wel 3 bakken koffie drinken om er een glas water bij nodig te hebben.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is toevallig dat ik laatst in de krant een heel artikel over de vochthuishouding van het lichaam heb gelezen.
Daarbij kwam dus ook voorbij dat in veel landen standaard een glas water bij de koffie wordt geserveerd, vanwege de vochtonttrekkende eigenschap van koffie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

In het vroegere Joegoslavie kreeg je altijd water bij je Turkse koffie om het drab weg te spoelen als je die per ongeluk in je mond kreeg.
14 jaar geleden
Ook in nederland krijg je wel eens een (borrel)glaasje water bij de koffie. De bedoeling is om eerst het water te drinken, hierdoor neutraliseer je de smaak in je mond. Daarna de koffie drinken. Doordat je smaak geneutraliseerd is proef je de koffie zoals die hoort te smaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je krijgt water om met een schone mond de koffie beter te proeven, bij betere koffiehuizen ook in NL.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij kregen ook een glas water bij de (ijs) koffie in griekenland dit jaar.
Ik ging er van uit dat dit was om er voor te zorgen dat je genoeg drinkt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heeft met het neutraliseren van je smaak te maken. Door voor een slokje koffie een slokje water te nemen, komt de smaak van de koffie het beste tot zijn recht.
In een land zoals Italie gewoon standaard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt echt niet hoor. Juist in koffieland Italie krijg je water bij de koffie om het vochttekort aan te vullen dat je door de koffie kwijt zou raken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij klopt het wel hoor! Heb het meerdere malen gelezen en gehoord van experts op het gebied van koffie. Onder andere bij Douwe Egberts, waar ik een tijd gewerkt heb.
koffie onttrekt idd vocht aan je lichaam, maar koffie is niet het enige voedingsmiddel dat dat doet. Heb nog nooit ergens standaard een glas water bij cola, bier of wijn gekregen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ok, misschien zijn er dan meerdere redenen voor dat glas water. Weer wat geleerd.
en ik altijd maar denken dat die water bedoeld was om de vieze smaak van koffie weg te spoelen