Hoe komt het dat mijn wijn vies smaakte (en rook) toen er een vliegje inkwam?

Straks nam ik een slok uit mijn glas wijn, wat al een tijd onbeheerd op tafel had gestaan. Het rook apart en het smaakte ook niet meer lekker. Toen ik beter keek, bleek er een fruitvliegje in verdronken te zijn. Zelf heb ik het vermoeden dat het beestje gifstoffen o.i.d. afgescheiden heeft, kan dat kloppen of is er een andere oorzaak?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
2.8K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Duidelijk heeft niemand uit de reacties dit ooit eerder gehad. Ik heb dit ook regelmatig (zodoende dat ik bij deze pagina uit kwam)... een fruitvlieg in je wijn geeft wel degelijk een vieze smaak aan de wijn, een smaak die hiervoor nog niet aanwezig was. Ik ben ook heel benieuwd waardoor dit komt.
http://www.plantenziektekunde.nl/nieuws-uit-2017/wijn-met-vliegenferomoon/ Gevonden :)

Het beste antwoord

Fruitvliegjes zijn 2-4 mm groot. Als je pech had, dan had jij juist zo'n joekel van 4 mm in je glas. Stel je eens voor dat je zo'n fruitvliegje uit zou persen (schrik niet: ik ga dat niet doen!) dan houd je ongeveer een halve druppel aan vocht (bloed, speeksel etc) over.

Gooi een hele druppel azijn in je wijn en je proeft niets. Zelfde met een druppel maggi, of bedenk het zelf maar. De hoeveelheid is gewoon te gering, dat het de smaak van de wijn ook maar enigszins kan beinvloeden, want je hebt het dan over een toevoeging van 0,02% of zo, van de totale hoeveelheid wijn.

Over gifstoffen die een fruitvliegje bij zich kan dragen is mij niets bekend. Als je er op googelt, dan vind je gif alleen in combinatie, om van die beestjes af te komen.

Het kan niet anders dan dat er iets anders met je wijn of glas aan de hand is geweest. Of zelfs, toen je vond dat de wijn niet lekker was, en daarna de mogelijke oorzaak zag, dat je beleving van dat smaakje wat heeft beinvloed. Je kreeg een wat nare nasmaak, bij het zien van het vliegje. Dat laatste is helemaal niet vreemd, want alle voedsel waar mogelijk iets niet goed mee is, smaakt anders, terwijl er toch niets aan de hand kan zijn, omdat je ogen, je smaak (en je nasmaak) beinvloeden.

Ter geruststelling: de fruitvlieg op de foto is wat groot uitgevallen. Ze zijn echt maximaal 4 mm ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Fruitvliegjes komen op bedorven fruit of producten af, waarschijnlijk was je wijn niet goed of er tegen aan.
Ik heb het eens meegemaakt met wijnazijn, in de dichte fles was het goed. In het olie/azijn stel niet, zaten vliegjes in. Waar lucht bij kan kunnen ook vliegjes komen. Jammer voor je glas wijn, leeggooien en een nieuw glas in schenken. Wel je glas goed omspoelen, oude restjes wijn starten het proces weer opnieuw. Proost.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij had jou wijn kurk (geen stukjes maar bacterien uit de kurk die in de wijn zijn terecht gekomen)
Dat ruikt heel muf, de eerste 5 minuten niet zo maar zodra er zuurstof bijkomt wordt de geur heftiger.