Behoort het tot comazuipen als je 15 biertjes opdrinkt in 6 uur?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
4.3K
Kimath
12 jaar geleden
Wat is daar de lol van?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hopen dat het een keer fout gaat en wat dat voor indruk maakt...

Antwoorden (7)

Comazuipen is een letterlijk begrip: zo veel drinken dat je in coma raakt. Hoeveel er moeten worden gedronken is voor iedereen verschillend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat is niet correct.
Zie mijn antwoord.
Als je er niet van in coma bent geraakt, is het geen comazuipen.
Het valt wel onder de categorie teveel/zwaar drinken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een min, want incorrect. Voor toelichting zie mijn eigen antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
100 % correct antwoord.
+
Nee niet als je je niet in een coma/bewusteloosheid hebt gedronken. Bij comazuipen raak je echt in een bewusteloze toestand.

Maar waarom zoveel? Het is echt niet stoer en ook nog eens heel slecht voor je hersens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een - want dit antwoord is niet correct. Zie mijn eigen antwoord en lees de bronnen eens door. Bovendien vind ik de laatste toevoeging irrelevant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan nog klopt het wel want bij comazuipen zuip je door tot je bewusteloos/van de wereld bent en stop je niet na 15 biertjes. En de 1 heeft daar 15 biertjes voor nodig en de ander minder of meer. Maar het gaat erom dat je doorgaat tot een bewusteloze toestand (en naar de eerste hulp gebracht kunt worden)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ja, zie mijn uitleg bij mijn reactie. Ik ben het er mee oneens, omdat de definitie gewoon niet klopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal correct, omdat je duidelijk zegt dat comazuipen geen comazuipen is als je niet in coma raakt, volkomen onterecht sommige reacties en de minduimpjes.
Van mij een plus!
15 in 6 uur zal nog geen comazuipen zijn, maar je bent dan wel goed aan het oefenen er voor.
Mocht je een jong meisje zijn met ondergewicht, dan kun je toch wel de klos zijn en dat is weer leuk voor op school om over op te scheppen, want je moet toch wel heel veel lef hebben om aan comazuipen te doen, dan tel je pas mee!!
Ach en moet je een keertje op intensive care liggen, ze hebben daar hele goede dokters hoor, wel vervelend voor je ouders, maar ja, het hoort bij het volwassen worden toch?
Even kijken of er hier nog comazuipers zijn die me nu een minpuntje geven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan zijn dat Vandaag gewoon nieuwsgierig is. Is dit het geval, dan vind ik uw reactie ongepast en bovendien niet relevant. Ik heb het idee dat Vandaag serieuze antwoorden verlangt en geen cynische opmerkingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het behoorlijk met onze ed eens! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou mijn antwoord was wel heel erg serieus!!
Ieder weekend raken jongeren in de problemen en moeten met spoed worden opgenomen!!!
Of dat even serieus is!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo is het, Ed. Van mij een dikke plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als Vandaag het inderdaad doet om 'stoer' te zijn, of omdat hij het zelf wilt doen, krijgt u van mij een +
Maar ik heb een sterk vermoeden dat dit niet zo is, maar we wachten zijn reactie af (het minnetje komt absoluut niet van mij; ik geef praktisch ALTIJD een toelichting).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ergens hierboven heb je ook al tenonrechte een min gegeven.
Mijn antwoord was een niet op de vraagsteller gericht antwoord, maar algemeen, omdat uit de vraag niet is op te maken dat het om hem zelf gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even snel, want mijn vriendin komt zo. Hoezo ten onrechte?
Ik ben er voldoende van overtuigd dat mijn verhaal klopt en die andere verhalen niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik lees een antwoord......Als je er niet van in coma bent geraakt, is het geen comazuipen....... Jouw reactie:.....Een - want dit antwoord is niet correct. Misschien heb je een ander begrip van een coma, maar daar gaat het hier niet om, het is een correct antwoord op de vraag, dus een onterechte min!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar waar ziet u dan het correcte antwoord op de vraag?
Is het voor mij soms tijd voor het spreekwoordelijke brilletje? (oke, ik heb al lenze, maar dat terzijde)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lenzen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je ImaginaryGir, ik hou wel van een beetje tegengas, ik hou ook van recht voor zijn raap zeggen, maar je moet wel bij de les blijven, de vraag is of je na 15 biertjes drinken in 6 uur aan het comazuipen bent en niet wat is de definitie van comazuipen, want daar ben jij mee bezig, mijn P.B.tje had je ook al verkeerd uitgelegd, je ziet dingen die er niet zijn of zo iets, ik kan je niet meer volgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je basta.
Hoi vandaag,

Op wikipedia vond ik dit + een verwijzing naar een (in mijn ogen) betrouwbare bron:

Comazuipen
De term comazuipen (in het Engels binge drinking genoemd) wordt gebruikt voor het gemeenschappelijk overmatig drinken van jongeren, soms ook minderjarigen. Hierbij wordt meestal gebruikgemaakt van sterke alcoholhoudende dranken zoals wodka, tequila en whisky. Maar het is ook mogelijk te comazuipen met lichtere drankjes als de Bacardi Breezer. Het comazuipen leidt frequent tot bewusteloosheid en ziekenhuisopnames en moet dus zeker gezien worden als een vorm van alcoholmisbruik.
Deze term comazuipen is afgeleid van het in Duitsland als Komasaufen betitelde drankmisbruik onder jongeren. De toestand van bewusteloosheid die dit gedrag tot gevolg heeft is echter niet hetzelfde als een coma ofwel diepe bewusteloosheid.

Ik ben het dus niet eens met bovenstaande reacties. Comazuipen hoeft NIET daadwerkelijk tot een coma te lijden!

ANTWOORD
Maar dat is geen antwoord op jouw vraag. Het lijkt mij dat het ook afhankelijk is van:
- je leeftijd
- je ervaring met alcohol
- en of je het combineert met iets (zoals drugs/medicatie etc.)

.Een 17-jarige die al jaren lang te veel 'zuipt' kan meer hebben, dan een 13-jarige (= natuurlijk minder-jarig) die nauwelijks ervaring heeft met alcohol, sowieso minder kan hebben en ineens 15 biertjes opdrinkt in 6 uur.

Vijftien biertjes drinken in zes uur is in mijn ('ouderwetse') ogen heel veel (eigenlijk; veeeel te veel), maar ik heb toen ik nog minderjarig was, leeftijdsgenoten meegemaakt, die dat soort hoeveelheden redelijk goed konden handelen (zij waren ervaren drinkers).

Toegevoegd na 7 minuten:
Toevoeging definities:
'Het RIVM definieert binge-drinken als het drinken van een bepaald aantal glazen in korte tijd (vaak ook gedefinieerd als ‘op één dag’). Daarbij geeft zij aan dat voor dit begrip geen eenduidige maat bestaat. Soms wordt minimaal 10 glazen op 1 avond aangehouden, maar minimaal 6 glazen wordt ook vaak als maat gebruikt. '

'Het Trimbos instituut definieert binge-drinken als het drinken van grote hoeveelheden alcohol bij één gelegenheid en typeert iemand als binge-drinker als een vrouw (wel eens) binnen een paar uur 4 of meer glazen en als een man wel eens 6 of meer glazen binnen een paar uur drinkt. Het maakt daarbij niet uit of men 6 of 20 glazen drinkt en hoe vaak men dit doet.'

+ nog een definitie, die er niet meer bij kon. Zie bron 3
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beetje laf dat je mij een - geeft en de andere 2 niet.. -is niet van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie zegt dat ik klaar was (ik was nog info aan het toevoegen, wat meer prioriteit had voor mij) En dat heeft helemaal niets met lafheid te maken en is bovendien niet persoonlijk bedoeld. Ik vond jouw/uw antwoord gewoon incorrect. Mijn excuses als dit in het verkeerde keelgat is geschoten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet niet of je pas het programma gezien hebt maar comazuipen lijd altijd tot een bewusteloosheid/coma. Zoveel gedronken hebben, bewusteloos zijn en slecht reageren op prikkels van buitenaf. Als je bewust stopt na 15 biertjes en je bent niet bewusteloos dan behoort het niet tot comazuipen. En minnetje voor jou ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja die heb ik gezien. Toch spreekt de door mij gevonden informatie uw antwoord tegen.
Evenmin bedankt voor uw uitleg voor het geven van de min (ik waardeer dat)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En die informatie neem IK voor waar aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De informatie van ImaginaryGirl is vrij compleet. Bedankt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan, Vandaag.
Comazuipen is niet gerelateerd aan de hoeveelheid alcohol in hoeveel tijd.
Comazuipen is gerelateerd aan de bedoeling die je hebt met het drinken.

Als je van plan was om plezier te hebben met je vrienden, en daar zijn in een lange avond 15 biertjes doorheen gegaan, dan is het geen comazuipen maar wel een forse hoeveelheid alcohol.

Als je bedoeling is om door te drinken totdat een van jullie buiten westen raakt, dan is het wel comazuipen.

Toegevoegd na 6 uur:
naar aanleiding van je reactie op mijn antwoord:

Geef mij niet de verantwoording voor wat jij acceptabel zou moeten vinden. Ik stel alleen dat als de bedoeling is dat je doorzuipt totdat er eentje buiten westen is, dan is het comazuipen. Ik zeg niet dat dit gebeurt bij 15 biertjes in een avond, ik zeg ook niet dat het niet gebeurt. Ik stelde alleen maar dat 'comazuipen' een avond drinken is met een bepaalde bedoeling.

ter vergelijking: als je in Duitsland op de Autobahn 210 rijdt, is het hard rijden. Maar het is nog geen wedstrijd. Het is pas een wedstrijd als je zo hard rijdt om sneller dan een ander ergens te zijn. Het is de bedoeling die telt voordat het de benaming 'wedstrijd' krijgt.

Hetzelfde geldt voor comazuipen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat is een lange avond?
15biertjes in 6 uur kan dus voor een keertje? en dat is geen comazuipen?
Neen, want en gemiddelde persoon (gezond 70KG.)
zal met 21/2 glkaasje bier per uur niet in coma raken,maar (hooguit) dronken.
Betreft het flesjes bier dan komt het wat harder aan, gelukkig bevat bier veel water en dat is een belangrijk facet in het coma ziupen, de sterke drank zorgt dat je uitdroogt en dat is een van de gevaarlijkste factoren naast de alcoholintoxicatie zelf.
Daarom is het drinken van veel water na het zuipen verstandig, alhoewel (veel) minder alcohol drinken de beste keuze is.