Minder alcohol drinken?

Vroeger voelde ik het al na 1 biertje en na 5 was ik helemaal bezopen. Nu kan ik er 10 op en ben ik licht aangeschoten...
Hoe lang moet ik stoppen met drinken zodat ik me weer na een paar drankjes aangeschoten voel en dat ik er niet tien hoef te drinken?(voor de reageerders...ik heb geen drankprobleem.)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken

Het beste antwoord

Het spijt me, Jasper, maar als je tien biertjes nodig hebt om WEL wat te voelen, heb je dus wel een drankprobleem. Alleen is het vermoedelijk nog niet storend in je dagelijks leven. Probeer gewoon eens een maandje niks te drinken, en als dat zonder problemen lukt, mag je die stelling handhaven.
Daarna voel je vermoedelijk ook je eerste biertje wel weer.

Ik heb indertijd in Spanje een jaar lang dehele dag door gedronken (in totaal denk ik ongeveer een fles sterke drank per dag) zonder er ook maar iets van te voelen, en heb eenmaal thuis nooit meer een borrel aangeraakt (okee, een of twee biertjes per jaar), en halverwege mijn enige biertje op een dag voel ik het al (ook omdat ik alleen in de zon bier drink denk ik).

Om te kunnen genieten (voor zover je dat lekker vind) van het aangeschoten gevoel, moet je echt zo weinig mogelijk drinken ; hooguit 1 of 2 glazen in de week. De drempel van wat nog gezond is ligt iets hoger dan dat, 1 of 2 glazen per dag meen ik, maar dan is het effect alweer veel minder. Als je drinkt om dat gevoel te krijgen, en niet vanwege de lekkere smaak van de drank, ligt een drankprobleem zeker op de loer. Het is een van de meest krachtige en meest onderschatte drugs die we hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marleen om even mijn vraag te nuanceren. Ik drink bijna nooit 10 bier, meestal niet meer als 5 a 6 en dan niet iedere dag.
2 maanden geleden ben ik 1 maand gestopt en ik taalde er niet naar....nu ben ik alweer 1,5 maanden zonder moeite geen alcohol aan het drinken....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik moest voor een operatie aan de anaestesist (schrijf je dat zo??) opgeven hoeveel ik dronk. Toen ik zei, dat ik meestal wel één of twee wijntjes dronk aan het einde van de dag, zei hij, al schrijvend : Aha - een gewoontealkoholist......Heeft me ernstig aan het denken gezet over mijn "beloning" aan het einde van de dag.... @psv - ik ken alkoholisten die soms 3 maanden (of langer...) niets drinken om welke reden dan ook - het is niet de hoeveelheid die je drinkt, maar wat alcohol met jou persoonlijk doet, als je drinkt.

Andere antwoorden (4)

Ik denk een jaar.

Ik woon nu 2 jaar samen en drink al 2 jaar veel minder (als student dronk ik dagelijks, nu een paar biertjes in het weekend).

Ik ben na 3 / 4 biertjes al aardig aangeschoten, na 6 bier (in een paar uur) ben ik wel redelijk bezopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je lichaam geeft wel aan dat je steeds meer alcohol nodig hebt om aangeschoten of zat te kunnen worden. je bent er dus aan gewent, maar ik geloof nog niet dat je dan meteen alcoholist bent. tenzij je elke dag meer dan 3 glazen nodig hebt??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik had ook eens een behoorlijk getrainde lever, en toen kon ik ook bijna 10 biertjes drinken zonder er zelf echt iets van te merken.
toen kwam de zomer vakantie er weer aan en ging ik eigenlijk niet meer uit (het uitgaans leven is dan niet meer zo leuk)
In augustus had ik weer een borrel met vrienden waar ik er al na 3 biertjes al af.
dus ik denk dat je na 1,5 maand niet drinken al weer meer gaat voelen van de alcohol. je bent alleen vrij snel weer gewend aan de alcohol.

Als je trouwens alleen drink om snel aangeschoten te raken (wat een slechte zaak is) kun je ook gewoon heel weinig eten voor je gaat stappen. dan ben je ook in no time het pad kwijt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het feit, dat je vraagt om met minder drank je weer gezellig "aangeschoten" te kunnen voelen, geeft eigenlijk aan waar het je om gaat als je drinkt : niet het lekkere koude pilsje, of het sprankelende rosétje, maar het gevoel.....Zodra je drinkt om er iets mee te bereiken, zit je op glad ijs! Of dat nou is, dat je de scherpe kantjes minder wilt voelen, of omdat je anders niet grappig kunt zijn in gezelschap, of dat je denkt anders niet te kunnen slapen : je drinkt om een doel te bereiken.
En eigenlijk wil je het niet zo, blijkt wel uit je: "dat ik er niet tien 'hoef' te drinken.....
Buiten het feit, dat je lichaam went aan alcohol, en je dus steeds meer moet nemen voor hetzelfde effekt, denk ik dat je eens bij jezelf te raden moet gaan of je je doel niet op een andere manier dan door drankjes kan bereiken.