Als je achter op een scooter zit en je heb teveel gedronken kan je dan vervolgt worden ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
3.2K

Antwoorden (5)

Ja, want je mag op geen enkele manier in het openbaar dronken zijn !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat dan te doen als de kroeg sluit? Verdwijnen? Deze wet wordt alleen door bromsnorren van stal gehaald in geval van overlast.
Ja, dat is mogelijk, zekr als je gevaar of hinder veroorzaakt. Je zou b.v. kunnen worden aangehouden wegens openbare dronkenschap. Of als je daardoor het verkeer in gevaar brengt (door vreemde bewegingen te maken, met dingen te gooien of wat dan ook).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met dingen gooien mag ook niet als je niet dronken bent. En openbaar dronkenschap geldt alleen in geval van overlast. Als je rustig achterop een scooter zit is er niks aan de hand. Voor het simpele feit dat je veel alcohol in je bloed hebt kun je in dit geval niet worden aangehouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, suffie, daarom staat er ook dat dat kan gebeuren als je overlast veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En meteen minnen slaat natuurlijk ook nergens op, ook al vond ik een link wel op zijn plaats.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe dan maar een +
Volgens mij niet. Je rijdt toch niet zelf? De( BOB)-bestuurder brengt jou thuis immers....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger had je de leus, glaasje op, laat je rijden. Ik ben eens naar een psycholoog gestuurd, nav aanhouding op bijrijdersstoel. Ik had blowtje in hand. IK zei toen tegen psycholoog, hoe zit het dan met die leus? Hij zei, je hebt gelijk, je deed niets fout! Ik moest me nog wel bewijzen of ik niet verslaafd was, armen laten zien, vinger naar neus, over reachte lijn lopen, enz. Ha ha. Wat een giller was dat!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aparte ervaring!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bestevaer... beetje vaag antwoord?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey Inkie, wat vind je vaag? Mijn reactie is voor Henneke die dat meegemaakt had. Ik zie het voor me :) Mijn antwoord is: BOB brengt veilig thuis. Wat wil je nog uitgelegd krijgen?
Nee, omdat je geen bestuurder bent van een voertuig. Wel kan je worden vervolgd voor openbare dronkenschap. Als jij een glaasje teveel hebt gedronken en achterop zit en je netjes gedraagt dan is er niks aan de hand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het Europese deel van Nederland is openbare dronkenschap strafbaar gesteld in artikel 453 van het Wetboek van Strafrecht als overtreding betreffende de zeden. Strafbaar is hij die "zich in kennelijke staat van dronkenschap op de openbare weg bevindt". Deze strafbare gedraging kent de volgende maximumstraf: een hechtenis van ten hoogste twaalf dagen of een geldboete van de eerste categorie. Een geldboete van de eerste categorie kan (in 2010) maximaal 380 euro bedragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt wel! Zelfs op de fiets kan dat. Je bent een weggebruiker!
Nou doen ze dat op een fiets alleen bij roekeloos rijgedrag, maar het kan zeker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, achterop............;I
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dronkenschap zelf is dus geen probleem, zolang je de "kennelijke staat" weet te vermijden. Zolang je je normaal gedraagt zal geen agent je aanhouden. Anders zou er ook de rare situatie ontstaan dat je de kroeg niet kunt verlaten zolang je donken bent. (De kroegbaas mag je niets meer schenken *wanneer* je dronken bent, maar wel *tot* je dronken bent). Tegen sluitingstijd moet je dan dus kiezen uit huisvredebreuk of openbaar dronkenschap. Dat is onredelijk. Ook de openbare orde is er niet bij gebaat. Dus je kunt prima dronken achterop een scooter gaan zitten en je naar huis laten brengen. Je moet natuurlijk niet *zo* dronken zijn dat je niet meer weet wat je doet...
Wat een onduidelijkheid allemaal in de antwoorden.

Eerst antwoord op jouw vraag; je kan niet vervolgd worden puur voor het feit dat je onder invloed achter op een scooter zit. Alleen bestuurders van een rijtuig (dus ook een fiets) kunnen zich schuldig maken aan overtreding van artikel 8 WvW. Een zogenaamd "achtje"

Antwoord op de reacties:
Je kan niet zomaar voor openbare dronkenschap worden opgepakt.

De artikelen 426 en 453 van het wetboek van strafrecht zijn hierop van toepassing.

453 spreekt over openlijke dronkenschap. Om tot vervolging over te kunnen gaan moet er aan een aantal aspecten worden voldaan: De staat van dronkenschap waarin iemand verkeert is kennelijk, indien hij voor een ieder waarneembaar is. In een proces-verbaal kan men niet volstaan met te vermelden dat de verdachte in kennelijke staat van dronkenschap verkeerde. Men dient ook de feiten te vermelden waaruit dit bleek. In de regel noemt men de volgende kenmerken:
1. dat de adem van de verdachte naar alcohol rook;
2. dat de verdachte een zwaaiende of slingerende gang had of in het geheel niet meer kon lopen;
3. dat hij wartaal sprak of dat zijn spraak belemmerd was.

Het lijkt mij niet van toepassing als jij achterop een scooter zit.

Artikel 426 is van toepassing bij handelingen die voortkomen uit dronkenschap. En wel deze:
1. het in het openbaar het verkeer belemmeren of de orde verstoren;
2. het bedreigen van eens anders veiligheid;
3. het verrichten van een handeling waarbij, ter voorkoming van gevaar voor leven of gezondheid van derden, bijzondere omzichtigheid of voorzorgen worden vereist.
Niet het feit van de dronkenschap dus wordt gestraft, maar het plegen van een van deze handelingen terwijl men in staat van dronkenschap verkeert.

Dus samengevat:
Als jij met teveel drank op achterop zit en bij een eventuele controle voldoe je niet aan de kenmerken van 453 en 426, dan is er niets aan de hand en is gewoon toegestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Linkje vergeten? Min is overigens niet van mij, en snap ik niet. dus + ter compensatie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen link gebruikt. Eigen harde schijf en wat hulp van Stapel en De Koning ;-)
En dank je voor de plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En met eigen harde schijf bedoel ik wat er in het hoofd zit.