Als je met een espressomachine een dubbele espresso zet, moet je dan twee keer apart zetten of in één keer?

Ik heb zelf een espressomachine van Ikea en daarbij zit een lampje dat groen brand als de temperatuur goed is. Als je koffie zet gaat dat lampje uit.

Als je een dubbele espresso wilt zetten kan je er een grotere houder in doen met meer koffie. Ik vraag me dan af wat beter is:

De koffie starten en uitdoen als het lampje uit gaat, weer warm laten worden en nogmaals starten, of het water laten stromen tot je de dubbele hoeveelheid in één keer hebt.

In de eerste optie heb je het voordeel op warmer water (denk ik). Bij de tweede optie wordt de druk twee keer opgebouwd.

Ik heb geen idee wat gebruikelijk is bij dit apparaat of in het algemeen.

Toegevoegd na 3 minuten:
het betreft de IKEA Smarik oftewel de Whirlpool ACE-010 IX (denk ik).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
4.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als men meer water gebruikt voor 1 hoeveelheid espressokoffie, dan is er geen sprake meer van espresso,
maar van een grote mok koffie. Espresso zit normaal in hele kleine kopjes die in 2 a 3 slokken leeggedronken worden. Wij kunnen ook de waterafgifte instellen.
Maar daar verdunt men de smaak mee. Net als met Senseo pads kan men varianten toepassen
qua inhoud.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb twee houders, een met 7 gram koffie en een met 14 gram. Een dubbele hoeveelheid. Hiermee kan je twee espresso kopjes tegelijk of een dubbele espresso maken. Dat is vrij normaal. Mijn vraag komt voort uit het feit dat bij mijn espressoapparaat het groene lampje al uit gaat voor de hoeveelheid voor een normale espresso is gebruikt. NU kan het best zo zijn dat je gewoon twee kopjes kunt vullen of een dubbele espresso. De fabrikant geeft kennelijk aan dat je tot 45 seconden water hebt.

Het beste antwoord

Volgens de gebruiksaanwijzing door laten lopen tot je voldoende koffie hebt, met een maximum van 45 seconden. Dat is ongetwijfeld omdat het water te veel is afgekoeld na 45 seconden. Als het lampje uitgaat zou ik stoppen, dat is een aanwijzing dat de temperatuur teveel is gezakt. Hij gaat dan weer aan na een tijdje, waarna je weer verder kunt tappen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik krijg een page not found bij de link. probleem is dat het lampje al uitgaat bij een half espressokopje (dus klein). Ik vermoed dat Khepput gelijk heeft. Heb je de gebruiksaanwijzing voor me? Die van Ikea is heel erg slecht. Misschien is de originele beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens is 45 seconden wel genoeg voor een dubbele espresso. Ik zal eens klokken.
escape
12 jaar geleden
Hier een betere link. Ga naar Product Documents.
http://www.whirlpool.it/app.cnt/whr/en_GB/pageid/pgwpproddtl001/catid/1/subcatid/19/prodid/26025
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je, ik heb hem. Wel heel apart dat dit een compleet andere handleiding is dan IKEA geeft. Ik moet zeggen dat hoewel de eigen handleidingen van IKEA bijzonder goed zijn, de handleidingen die ik bij mijn nieuwe oven, magnetron en kofiezetapparaat heb gekregen erg onduidelijk zijn. Deze handleiding van de fabrikant is een stuk duidelijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank voor de gebruiksaanwijzing

Andere antwoorden (1)

Als het lampje uitgaat springt het verwarmingselement weer bij. Het is dus niet zo dat de watertemperatuur ineens ver daalt. Mijn machine trekt zelfs twee gewone koffiekommen in een keer, dus twee espressokommetjes moet zeker lukken.
Als de kommetjes dikwandig zijn is het vaak wel beter ze even voor te verwarmen.